[Bulevirtide as the first specific agent against hepatitis D virus infections-mechanism and clinical effect]

Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2022 Feb;65(2):254-263. doi: 10.1007/s00103-022-03486-2. Epub 2022 Jan 13.
[Article in German]

Abstract

Blocking the cell entry of pathogens is a suitable approach to prevent new infections. However, the therapeutic use of entry inhibitors in chronically infected patients has had limited success. For the treatment of chronic hepatitis D virus (HDV) infections, a promising agent based on this mode of action, Bulevirtide (BLV), was conditionally approved in July 2020. Previously, no drugs were available for HDV, and treatment relied on off-label use of interferon alpha/peginterferon alpha (IFNα/Peg-IFNα). In this review, we provide an overview of the basic mechanism of action of BLV and summarize the clinical data available to date.HDV infection manifests as a co-infection or superinfection of hepatitis B virus (HBV) infections and affects 4.5-15% of HBV patients worldwide. HDV utilizes the envelope proteins of HBV for dissemination. BLV acts by blocking the HBV/HDV receptor sodium taurocholate co-transporting polypeptide (NTCP), preventing HBV/HDV entry into hepatocytes. BLV lowers HDV serum RNA levels and normalizes alanine aminotransferase (ALT) levels in HBV/HDV-infected individuals. It has an excellent safety profile, even when administered at high doses (10 mg daily) for 48 weeks. In combination with Peg-IFNα, BLV shows synergistic effects on lowering serum HDV RNA, but also on hepatitis B surface antigen (HBsAg) levels. This resulted in a functional cure in a subset of patients when 2 mg BLV plus Peg-IFNα was administered. The mechanism of this likely immune-mediated elimination will be investigated in follow-up studies.

Die Blockade des Zelleintritts von Krankheitserregern ist ein geeigneter Ansatz, um Neuinfektionen zu verhindern. Der therapeutische Einsatz von Eintrittsinhibitoren bei chronisch infizierten Patienten war jedoch bisher nur begrenzt erfolgreich. Zur Behandlung von chronischen Hepatitis-D-Virus-(HDV-)Infektionen wurde im Juli 2020 mit Bulevirtide (BLV) ein vielversprechender Wirkstoff bedingt zugelassen, der auf diesem Wirkprinzip beruht. Zuvor hatten für HDV keine gezielte Medikation zur Verfügung gestanden und die Behandlung beruhte auf dem Off-Label-Einsatz von Interferon-Alpha/Peginterferon-Alpha (IFNα/Peg-IFNα). In diesem Beitrag wird ein Überblick über die Grundlagen des Wirkmechanismus von BLV gegeben und bisher vorliegende klinische Daten werden zusammengefasst.Eine HDV-Infektion manifestiert sich als Ko- oder Superinfektion bei Hepatitis-B-Virus-(HBV-)Infektionen und betrifft 4,5–15 % der HBV-Patienten weltweit. HDV nutzt die Hüllproteine von HBV zur Verbreitung. BLV wirkt, indem es den HBV/HDV-Rezeptor natriumtaurocholat-co-transportierendes Polypeptid (NTCP) blockiert und so den Eintritt von HBV/HDV in Hepatozyten verhindert. BLV senkt die HDV-Serum-RNA-Spiegel und führt bei HBV/HDV-infizierten Personen zur Normalisierung der Alanin-Aminotransferase-(ALT-)Werte. Es hat ein ausgezeichnetes Sicherheitsprofil, selbst wenn es über 48 Wochen in hohen Dosen (10 mg täglich) verabreicht wird. In Kombination mit Peg-IFNα zeigt BLV synergistische Effekte auf die Senkung der HDV-RNA im Serum, aber auch auf die Hepatitis-B-Oberflächenantigen-(HBsAg‑)Spiegel. Dies führte bei einer Untergruppe von Patienten zu einer funktionellen Heilung, wenn 2 mg BLV plus Peg-IFNα verabreicht wurden. Der Mechanismus dieser wahrscheinlich immunvermittelten Eliminierung wird in Folgestudien untersucht.

Keywords: Antiviral therapy; Chronic viral hepatitis; Hepatitis D virus (HDV); Hepcludex®/bulevirtide; Myrcludex B.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Germany
  • Hepatitis D* / diagnosis
  • Hepatitis D* / drug therapy
  • Hepatitis D, Chronic* / drug therapy
  • Hepatitis Delta Virus
  • Humans
  • Lipopeptides

Substances

  • Lipopeptides
  • bulevirtide