[Metastatic squamous cell carcinoma on an ulcer in graft-versus-host disease after allogeneic stem cell transplantation]

Dermatologie (Heidelb). 2022 Sep;73(9):722-726. doi: 10.1007/s00105-021-04932-z. Epub 2022 Jan 5.
[Article in German]

Abstract

We report the case of a 48-year-old multimorbid man who received allogeneic bone marrow transplantation 26 years ago for chronic myeloid leukemia. For 24 years, the patient suffered from sclerodermiform chronic graft-versus-host disease (GVHD) of the skin and lung with partial lung resection and immunosuppressive therapy. Recurrent ulcerations developed on the lower legs at the sites affected by cutaneous GVHD. The patient presented to our clinic with an ulcer progressive in size with resistance to previous therapy. Histologically, squamous cell carcinoma was found. Magnetic resonance imaging showed bone involvement and cutaneous in-transit metastasis, and computed tomography revealed a metastasis in the sacrum. Before therapy was initiated, the patient died suddenly as a result of his previous illnesses. The development of cutaneous GVHD is common in patients with allogeneic stem cell transplantation. The risk for the development of squamous cell carcinoma is increased. Patients should be under close dermatologic surveillance. If squamous cell carcinoma is suspected in pre-existing GVHD, biopsy should be performed promptly to reduce the risk of metastasis.

Wir berichten über einen 48-jährigen multimorbiden Patienten, der vor 26 Jahren eine allogene Knochenmarktransplantation aufgrund einer chronischen myeloischen Leukämie erhielt; 24 Jahre lang litt der Patient an einer sklerodermiformen chronischen Graft-versus-Host-Disease (GVHD) der Haut und der Lunge mit partieller Lungenresektion und immunsuppressiver Therapie. An den Unterschenkeln entwickelten sich rezidivierende Ulzerationen an den von der kutanen GVHD betroffenen Stellen. Der Patient stellte sich mit einem größenprogredienten Ulkus mit Therapieresistenz in unserer Klinik vor. Histologisch konnte ein Plattenepithelkarzinom diagnostiziert werden. Die Magnetresonanztomographie zeigte eine Knochenbeteiligung und eine kutane In-Transit-Metastase, und die Computertomographie ergab eine Metastase im Os sacrum. Bevor die Therapie eingeleitet wurde, verstarb der Patient plötzlich an den Folgen seiner Vorerkrankungen. Die Entwicklung einer kutanen GVHD ist häufig bei Patienten mit allogener Stammzelltransplantation. Hierbei ist das Risiko für die Entwicklung von Plattenepithelkarzinomen erhöht. Patienten sollten unter engmaschiger dermatologischer Kontrolle stehen. Bei Verdacht auf ein Plattenepithelkarzinom bei vorbestehender GVHD sollte zeitnah eine bioptische Sicherung erfolgen, um das Risiko einer Metastasierung zu senken.

Keywords: Bone marrow transplantation; Chronic myeloid leukemia; Immunosuppression; Marjolin ulcer; Metastatic squamous cell carcinoma.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Bone Marrow Transplantation / adverse effects
  • Carcinoma, Squamous Cell* / etiology
  • Graft vs Host Disease* / etiology
  • Hematopoietic Stem Cell Transplantation* / adverse effects
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Skin Diseases* / etiology
  • Ulcer / etiology