Structural and Process Data on Radiological Imaging in the Treatment of Severely Injured Patients - Results of a Survey of Level I and II Trauma Centers in Germany

Rofo. 2022 May;194(5):505-514. doi: 10.1055/a-1682-7377. Epub 2021 Dec 15.
[Article in English, German]

Abstract

Purpose: Systematic data collection regarding the integration of radiology as well as structural and process characteristics of radiological diagnostics of severely injured patients in Germany using a structured questionnaire.

Materials and methods: Personal contact with all certified Level I and Level II Trauma Centers in Germany. Data on infrastructure, composition of the trauma room team, equipment, and data on the organization/performance of primary major trauma diagnostics were collected.

Results: With a participation rate of 46.9 % (n = 151) of all German trauma centers (N = 322), a solid database is available. There were highly significant differences in the structural characteristics incl. CT equipment between the level I and II centers: In 63.8 % of the level II centers, the CT unit was located more than 50 m away from the trauma room (34.2 % in the level I centers). A radiologist was part of the trauma room team in 59.5 % of level II centers (level I 88.1 %). Additionally, highly significant differences were found comparing 24-h provision of other radiologic examinations and interventions, such as MRI (level II 44.9 %, level I 92.8 %) and angiography (level II 69.2 %, level I 97.1 %).

Conclusion: Heterogeneous structural and process characteristics of the diagnosis of severely injured patients in Germany were revealed, with highly significant differences between level I and level II centers.

Key points: · This is the first study on the diagnostic reality of radiology in severely injured patients in Germany. Despite a high level of standardization, significant differences were observed..

Citation format: · Ernstberger A, Reske SU, Brandl A et al. Structural and Process Data on Radiological Imaging in the Treatment of Severely Injured Patients - Results of a Survey of Level I and II Trauma Centers in Germany. Fortschr Röntgenstr 2022; 194: 505 - 514.

ZIEL: Systematische Datenerhebung der Integration der Radiologie sowie von Struktur- und Prozessmerkmalen der primären Diagnostik von schwerstverletzten Patienten in Deutschland.

Material und methoden: Persönliche Kontaktaufnahme mit allen zertifizierten überregionalen (ÜTZ) und regionalen TraumaZentren (RTZ) in Deutschland. Daten zur Infrastruktur, Zusammensetzung des Schockraumteams, Gerätedaten der CT-Scanner und Daten zur Organisation/Durchführung der primären Schwerstverletztendiagnostik wurden mit strukturiertem Fragebogen erfasst.

Ergebnisse: Bei einer Teilnehmerquote von 46,9 % (n = 151) aller deutschen TraumaZentren (N = 322) liegt eine solide Datenbasis vor. Bei den Strukturmerkmalen incl. CT-Ausstattung gab es zwischen ÜTZ und RTZ teilweise hochsignifikante Unterschiede: Bei RTZ lag das CT-Gerät in 63,8 % über 50 m vom Schockraum entfernt (ÜTZ 34,2 %). Bei traumatologischen Schockraumaktivierungen war ein Radiologe in 59,5 % der RTZ anwesend (ÜTZ 88,1 %). Ebenfalls hochsignifikant waren die Ergebnisse beim Vergleich der 24-h-Vorhaltung weiterer radiologischer Untersuchungen und Interventionen wie etwa Magnetresonanztomografie (RTZ 44,9 %, ÜTZ 92,8 %) und Angiografie (RTZ 69,2 %, ÜTZ 97,1 %).

Schlussfolgerung: Es zeigten sich heterogene Struktur- und Prozessmerkmale der Diagnostik schwerstverletzter Patienten in Deutschland mit hochsignifikanten Unterschieden zwischen ÜTZ und RZT.

Kernaussagen: · Erste Studie zur diagnostischen Realität der Radiologie bei Schwerstverletzten in Deutschland. Trotz aller Standardisierung sind deutliche Unterschiede zu verzeichnen..

Zitierweise: · Ernstberger A, Reske SU, Brandl A et al. Structural and Process Data on Radiological Imaging in the Treatment of Severely Injured Patients – Results of a Survey of Level I and II Trauma Centers in Germany. Fortschr Röntgenstr 2022; 194: 505 – 514.

MeSH terms

  • Germany
  • Humans
  • Multiple Trauma* / diagnostic imaging
  • Multiple Trauma* / therapy
  • Radiography
  • Radiology*
  • Surveys and Questionnaires
  • Trauma Centers