[Four types of old patients in the emergency department : A geriatric medicine qualitative and economic viewpoint]

Z Gerontol Geriatr. 2023 Feb;56(1):53-58. doi: 10.1007/s00391-021-01999-0. Epub 2021 Nov 29.
[Article in German]

Abstract

Background: Lack of clinical management of old patients in the emergency department.

Question: How can we manage old patients in the emergency department more effectively, medically and economically?

Methods: Evaluation of current selection and screening methods and recommendations for old patients in the emergency department. Acute inpatient treatment needs, presence of dysfunction in at least two core areas and assessment of advance care needs are examined.

Result: The identification of old patients in the emergency department as geriatric patients alone shows no control potential. Combining the three test criteria of acute inpatient need for treatment, the presence of dysfunction in at least two core areas and the assessment of advance care needs generates four old patient types that have interesting control potential: the medical traumatology patient, the acute geriatric patient, the rehabilitative geriatric patient, and the ambulatory patient.

Discussion: in addition to identifying geriatric patients, screening should map acute inpatient treatment needs, assessment of dysfunction, and analysis of advance care needs to define clinically steerable old patients.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Fehlende klinische Steuerung von alten Patienten in der Notaufnahme.

Fragestellung: Wie können alte Patienten in der Notaufnahme effektiver, medizinischer und ökonomischer gesteuert werden?

Methode: Bewertung der gegenwärtigen Selektionen und Screeningmethoden und der Empfehlungen für alte Patienten in der Notaufnahme. Es werden die akutstationäre Behandlungsbedürftigkeit, das Vorhandensein von Funktionsstörungen in mindestens 2 Kerngebieten und die Bewertung von Vorversorgungsbedarfen geprüft.

Ergebnis: Die Identifikation von alten Patienten in der Notaufnahme als „geriatrischer Patient“ allein zeigt kein Steuerungspotenzial. Die Kombination der 3 Prüfkriterien akutstationäre Behandlungsbedürftigkeit, das Vorhandensein von Funktionsstörungen in mindestens 2 Kerngebieten und die Bewertung von Vorversorgungsbedarfen erzeugt 4 altersmedizinische Patiententypen, die interessante Steuerungsmöglichkeiten aufweisen: den internistisch-traumatologischen, den akut-geriatrischen, den rehabilitativ-geriatrischen und den ambulanten Patienten.

Diskussion: Neben der Identifikation von geriatrischen Patienten muss ein Screening die akutstationäre Behandlungsbedürftigkeit, Bewertung von Funktionsstörungen und die Analyse von Vorversorgungsbedarfen abprüfen, um Typen von alten Patienten und deren Steuerbarkeit zu definieren.

Keywords: Clinical governance; Emergency examination; Geriatric patients; Optimal treatment; Screening.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Aged
  • Emergency Service, Hospital*
  • Geriatric Assessment
  • Geriatrics*
  • Humans