[Treatment of primary oligometastatic prostate cancer]

Urologe A. 2021 Dec;60(12):1527-1533. doi: 10.1007/s00120-021-01643-0. Epub 2021 Nov 26.
[Article in German]

Abstract

Background: Multimodal treatment concepts are gaining in importance in the treatment of prostate cancer patients with primary oligometastatic disease. Data from randomized studies show that survival advantages can be achieved in this patient collective by the combination of local and systemic treatment compared to systemic treatment alone.

Objective: To analyze the available data on therapeutic approaches for oligometastatic prostate cancer.

Material and methods: Summary and discussion of current studies on systemic and local treatment of de novo oligometastatic prostate cancer.

Results: Systemic treatment continues to be the standard of care in the oligometastatic stage of prostate cancer. Furthermore, irradiation of the prostate is recommended for patients with a low metastasis burden after this led to an extension of the overall survival in a randomized phase III study. Large case series suggest that radical prostatectomy can also improve oncological endpoints. The results of prospective phase II studies on metachronous metastatic disease provide evidence that local ablative radiotherapy of individual metastases can improve progression-free survival; however, the value of this approach in de novo metastatic disease is just as unclear as that of a triple treatment combination consisting of local and extended systemic treatment.

Conclusion: In addition to systemic treatment, irradiation of the prostate is a new standard of care for the oligometastatic stage ("low tumour burden").

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Multimodale Therapieansätze gewinnen in der Behandlung von Prostatakarzinompatienten (PCA-) mit primärer Oligometastasierung vermehrt an Bedeutung. Randomisierte Studien zeigen, dass durch die Kombination einer Lokal- und Systemtherapie bei diesem Patientenkollektiv Überlebensvorteile gegenüber der alleinigen Systemtherapie erzielt werden können.

Ziel der arbeit: Die aktuelle Datenlage zur Behandlung des oligometastasierten PCA wird analysiert.

Material und methoden: Die aktuelle Studienlage zu Systemtherapie und Lokaltherapie des primär metastasierten PCA wird zusammengefasst und diskutiert.

Ergebnisse: Die Standardtherapie im oligometastasierten Stadium bleibt die Systemtherapie. Darüber hinaus wird bei Patienten mit geringer Metastasenlast eine Bestrahlung der Prostata empfohlen, nachdem diese in einer randomiserten Phase-III-Studie zu einer Verlängerung des Gesamtüberlebens führte. Größere Fallserien deuten darauf hin, dass auch durch die radikale Prostatektomie onkologische Endpunkte verbessert werden können. Die Ergebnisse prospektiver Phase-II-Studien an metachron metastasierten Patienten liefern zudem Hinweise darauf, dass durch eine lokal ablative Strahlentherapie einzelner Metastasen das progressionsfreie Überleben verbessert werden kann. Der Stellenwert dieses Ansatzes bei primär metastasierten Patienten ist jedoch ebenso unklar wie der einer Dreifachkombination aus Lokaltherapie und erweiterter Systembehandlung.

Schlussfolgerung: Zusätzlich zur Systembehandlung stellt die Bestrahlung der Prostata im oligometastasierten Stadium mit niedriger Tumorlast einen neuen Standard dar.

Keywords: Metastasis; Oligometastatic cancer; Radical prostatectomy; Radiotherapy; Systemic treatment.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Combined Modality Therapy
  • Humans
  • Male
  • Neoplasm Metastasis
  • Prospective Studies
  • Prostatectomy
  • Prostatic Neoplasms* / surgery
  • Radiosurgery*