[Severe Candida sepsis in a 28-year-old female patient with initial diagnosis of diabetes mellitus and marked hyperosmolar coma]

Anaesthesist. 2022 Feb;71(2):117-122. doi: 10.1007/s00101-021-01062-y. Epub 2021 Nov 24.
[Article in German]

Abstract

We report on a 28-year-old female patient who had no history of diseases and who was brought to our intensive care unit in a comatose state by the ambulance service. The clinical picture corresponded to sepsis with a massively increased blood sugar concentration (> 2000 mg/dl) as well as a pronounced skin mycosis in the groin region of the very obese patient (body mass index [BMI]: 33.7 kg/m2) in the physical examination. The treatment of sepsis was initially supplemented by a calculated antifungal treatment. The blood culture diagnosis confirmed the presence of Candida albicans and Candida glabrata. Despite adequate anti-infective treatment, the patient developed a septic shock in the further course, so that the additional escalation of treatment was initiated by renal replacement therapy on the second day and venovenous extracorporeal membrane oxygenation because of an ARDS. Despite all of these measures and maximum intensive care treatment, the patient developed a progressive multiple organ failure. When the pupils became rigid to light, a cerebral computed tomography was carried out. This showed evidence of a severe cerebral edema without signs of cerebral bleeding. Multiple examinations of somatosensory evoked potentials and electroencephalograms showed signs of irreversible brain damage. In view of this poor prognosis the therapeutic measures were limited. The patient died on day 24 after admission to the intensive care unit. The case study shows that antifungal treatment should definitely be considered in the context of sepsis treatment if there is a clinically justified suspicion.The role of the severely altered metabolic situation with massive hyperglycemia and ketoacidosis cannot be finally assessed.

Berichtet wird über eine 28-jährige bis dato nicht bekannt vorerkrankte Patientin, welche mit dem Rettungsdienst in komatösem Zustand auf unsere Intensivstation gebracht wurde. Klinisch bestanden das Bild einer Sepsis, eine massiv erhöhte Blutzuckerkonzentration (> 2000 mg/dl) sowie in der körperlichen Untersuchung eine ausgeprägte Hautmykose der Leistenregion der stark adipösen Patientin (BMI [Body-Mass-Index]: 33,7kg/m ). Die Sepsistherapie umfasste daher bereits ab dem Aufnahmetag eine kalkulierte antimykotische Therapie. Die Blutkulturdiagnostik bestätigte das Vorhandensein von Candida albicans sowie Candida glabrata. Trotz adäquater antiinfektiver Therapie kam es im weiteren Verlauf zur Entwicklung eines septischen Schocks mit der Notwendigkeit einer Nierenersatztherapie ab dem dritten Tag sowie eines schweren ARDS, sodass die zusätzliche Eskalation der Therapie durch eine venovenöse extrakorporale Membranoxygenierung eingeleitet wurde. Trotz aller oben genannten Maßnahmen und maximaler intensivmedizinischer Therapie entwickelte die Patientin ein progredientes Multiorganversagen. Beim Auftreten von lichtstarren Pupillen wurde eine zerebrale Computertomographie durchgeführt. Diese erbrachte den Nachweis eines ausgeprägten generalisierten Hirnödems; eine Blutung wurde ausgeschlossen. Somatosensorisch evozierte Potenziale und Elektroenzephalogramm mit Untersuchung in Wiederholung erbrachten Hinweise auf irreversible Hirnschäden. In Anbetracht dieser infausten Prognose wurden die Therapiemaßnahmen limitiert. Die Patientin verstarb am Tag 24 nach der Aufnahme auf der Intensivstation. Das Fallbeispiel zeigt, dass eine antimykotische Therapie durchaus bei klinisch begründetem Verdacht bereits initial im Rahmen der Sepsistherapie in Betracht gezogen werden sollte.Die Rolle der massiv alterierten Stoffwechselsituation mit massiver Hyperglykämie und Ketoazidose kann nicht abschließend bewertet werden.

Keywords: Animycotics; Caspofungin; ECMO; Fluconazol; Mycosis.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Adult
  • Candida
  • Coma / etiology
  • Coma / therapy
  • Diabetes Mellitus*
  • Humans
  • Sepsis* / complications
  • Sepsis* / diagnosis
  • Sepsis* / therapy
  • Shock, Septic* / therapy