Red urine and a red herring - diagnosing rare diseases in the light of the COVID-19 pandemic

Z Gastroenterol. 2022 Sep;60(9):1326-1331. doi: 10.1055/a-1659-4481. Epub 2021 Nov 12.

Abstract

Background: The COVID-19 pandemic has occupied the time and resources of health care professionals for more than 1 year. The risk of missed diagnoses has been discussed in the medical literature, mainly for common diseases such as cancer and cardiovascular events. However, rare diseases also need appropriate attention in times of a pandemic.

Case report: We report a 34-year-old woman with fever, pinprick sensation in her chest and thoracic spine, and dizziness after receiving the first dose of ChAdOx1 nCoV-19 vaccination. The patient's condition worsened with abdominal pain, red urine, and hyponatremia, needing intensive care admission. Syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion (SIADH) was diagnosed. Vaccine-induced thrombocytopenia and thrombosis were ruled out. Acute hepatic porphyria was finally diagnosed, and the patient recovered completely after treatment with hemin.

Conclusion: Currently, the focus of physicians is on COVID-19 and associated medical problems, such as vaccine side effects. However, it is important to be vigilant for other uncommon medical emergencies in medically exceptional situations that may shift our perception.

Hintergrund: Die COVID-19-Pandemie beansprucht seit mehr als einem Jahr Zeit und Ressourcen von Angehörigen der Gesundheitsberufe. Kollateralschäden infolge verspäteter Diagnosen wurden in der medizinischen Literatur hauptsächlich für Volkskrankheiten wie Krebs und kardiovaskuläre Ereignisse diskutiert. Aber auch seltene Krankheiten bedürfen in Zeiten einer Pandemie der entsprechenden Aufmerksamkeit.

Fallbericht: Wir berichten über eine 34-jährige Frau mit Fieber, Parästhesien in Brust und Brustwirbelsäule und Schwindel nach der ersten Dosis der ChAdOx1-nCoV-19-Impfung. Der Zustand der Patientin verschlechterte sich mit Bauchschmerzen, rotem Urin und Hyponatriämie und sie musste intensivmedizinisch behandelt werden. Es wurde ein Syndrom der inadäquaten Sekretion des antidiuretischen Hormons (SIADH) diagnostiziert. Eine Vakzin-induzierte Thrombozytopenie und Thrombose wurde ausgeschlossen. Schließlich wurde eine akute hepatische Porphyrie diagnostiziert und die Patientin erholte sich nach Behandlung mit Hämin vollständig.

Fazit: Aktuell liegt der Fokus der Mediziner*innen auf COVID-19 und den damit verbundenen medizinischen Problemen, wie zum Beispiel Impfnebenwirkungen. Es ist jedoch wichtig, in medizinisch außergewöhnlichen Situationen auf andere seltene medizinische Notfälle zu achten, die unsere Wahrnehmung verändern können.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Adult
  • COVID-19 Testing
  • COVID-19* / diagnosis
  • COVID-19* / prevention & control
  • ChAdOx1 nCoV-19
  • Female
  • Humans
  • Inappropriate ADH Syndrome* / chemically induced
  • Inappropriate ADH Syndrome* / diagnosis
  • Inappropriate ADH Syndrome* / drug therapy
  • Pandemics / prevention & control
  • Rare Diseases

Substances

  • ChAdOx1 nCoV-19