[Benefits of radiotherapy for patients with solitary plasmacytoma or multiple myeloma]

Radiologe. 2022 Jan;62(1):30-34. doi: 10.1007/s00117-021-00935-y. Epub 2021 Nov 11.
[Article in German]

Abstract

Background: Treatment options for patients with solitary plasmacytoma (SP) or multiple myeloma (MM) should be discussed in an interdisciplinary context. This systematic review focuses on the importance of radiotherapy in MM and SP.

Objective: Summary of local radio-oncological treatment options for patients with SP and MM.

Materials and methods: Based on a systematic literature search, the current evidence on the topic was analyzed and summarized.

Results: Patients with SP should be primarily treated with radiotherapy with or without surgery. Irradiation concepts may vary depending on risk factors and manifestation (solitary bone plasmacytoma vs. solitary extramedullary plasmacytoma). Although local control rates are high after radiotherapy, progression to multiple myeloma frequently occurs. In patients with MM, radiation is mainly used in palliative settings for pain relief, prevention of fractures or in patients who suffer from neurological symptoms due to spinal cord compression. Irradiation dose and fractionation should be selected based on treatment indication and general condition of the patient.

Conclusion: Although most patients receive systemic treatment at initial diagnosis, approximately 40% of patients with MM will require radiation during the course of their disease. While radiation is mainly used for palliation in patients with MM, it represents the primary and curative treatment option in patients with SP.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Therapie des solitären Plasmozytoms (SP) und multiplen Myeloms (MM) setzt eine enge Zusammenarbeit unterschiedlicher medizinischer Disziplinen voraus. Dieser Artikel befasst sich mit dem Stellenwert der Strahlentherapie beim MM und SP. ZIEL: Überblick über lokale radioonkologische Therapien beim SP und MM.

Material und methoden: Es erfolgte eine systematische Literaturrecherche und Zusammenfassung der aktuellen Datenlage zum Thema.

Ergebnisse: Eine kurativ dosierte Radiatio mit oder ohne Operation stellt die Primärtherapie des SP dar. Dosiskonzepte variieren je nach Risikofaktoren (v. a. Größe) und Art des Befalls (extramedullär vs. medullär). Trotz hoher lokaler Kontrollraten persistiert ein relevantes Risiko für den Übergang in ein MM. Beim Vorliegen eines MM findet die Radiotherapie (RT) v. a. im Rahmen der Palliation ihr Anwendungsgebiet. Insbesondere bei stabilitätsgefährdeten oder schmerzhaften Osteolysen sowie bei Myelonkompression kann mittels lokaler Radiotherapie ein gutes Ergebnis bei geringer Toxizität erreicht werden. Auch hier sollte die Dosierung und Fraktionierung solch einer Radiotherapie insbesondere vom primären Therapieziel und Allgemeinzustand des Patienten abhängig gemacht werden.

Schlussfolgerung: Trotz primär systemtherapeutischer Therapieansätze benötigen ca. 40 % aller Patienten mit MM eine Strahlentherapie im Krankheitsverlauf, welche dann meist mit palliativen Therapiezielen gute Ergebnisse erreichen kann. Beim SP hingegen stellt die Radiotherapie die primäre und kurativ-intendierte Therapieoption dar.

Keywords: Bone marrow; Neoplasms; Pain relief; Prevention of fractures; Radio-oncological treatment.

Publication types

  • Review
  • Systematic Review

MeSH terms

  • Bone Neoplasms*
  • Humans
  • Multiple Myeloma* / radiotherapy
  • Plasmacytoma* / diagnostic imaging
  • Plasmacytoma* / radiotherapy
  • Radiation Oncology*
  • Risk Factors