[Opinion Survey of Paediatricians on Vaccination Status of Refugee Children - Challenges of a Medical Connection to the Regular Outpatient Care System]

Gesundheitswesen. 2022 Jul;84(7):575-580. doi: 10.1055/a-1585-1679. Epub 2021 Nov 2.
[Article in German]

Abstract

Background: In addition to the primary health care of refugees, their integration into the regular outpatient care system should be ensured. Initial data suggest that a gap of vaccination among (school) children of refugee families might have emerged in the period between the first general inspection on arrival (the first central health measure) and the transition to the local health care system.

Objectives: The aim of this study was to obtain the opinion of practicing paediatricians regarding the vaccination status of refugee children to examine whether a variance in the measles, mumps, rubella (varicella) vaccination schedule might have emerged between the periods of initial admission and school enrolment examination. Evaluations of both inhibiting and promoting conditions should generate fields of action regarding the systematic integration into the regular health care system.

Method: Qualitative interviews with experts as well as a quantitative questionnaire survey to measure the opinion of registered paediatricians in Münster were analyzed.

Results: The assessments showed that there was no clear vaccination gap among (school) children of refugee families. One challenge was the systematic integration into the local outpatient care system. Critical issues were inadequate vaccination education, language barriers, and frequent changes in location. The vaccination engagement and vaccination behaviour of refugees were assessed as most positive. International standards, in particular the sphere standards, attracted insufficient attention in practical implementation within the refugee relief programs.

Conclusions: Based on the results, it is possible to identify fields of action for the prevention of vaccination gaps among refugees as well as for their systematic integration into the regular outpatient care system. The sphere standards as international standards should be incorporated more consciously.

Hintergrund: Neben der medizinischen Grundversorgung von Geflüchteten sollte eine Einbindung in das örtliche gesundheitliche Regelversorgungssystem gewährleistet werden. Erste Daten lassen vermuten, dass eine Impflücke unter geflüchteten (Schul-)Kindern entstanden sein könnte, die sich auf den Zeitraum der ersten allgemeinen Inaugenscheinnahme bei Ankunft (der ersten zentralen Gesundheitsmaßnahme) und dem Übergang in das örtliche gesundheitliche Versorgungssystem bezieht. ZIEL: Ziel dieser Studie war die Erhebung eines Meinungsbildes niedergelassener Pädiater über den Impfstatus der Kinder von Geflüchteten zur Überprüfung, ob eine SOLL-IST-Differenz im Masern-, Mumps-, Röteln- (Varizellen-)Impfschema zwischen den Zeiträumen der Erstaufnahme und der Einschulungsuntersuchung entstanden sein könnte. Einschätzungen über hemmende sowie fördernde Faktoren sollten Handlungsfelder zur systematischen Anbindung an das medizinische Regelversorgungssystem generieren.

Methode: Die Analysen erfolgten mittels qualitativer Experteninterviews sowie einer quantitativen Fragebogenerhebung zur Erfassung des Meinungsbildes niedergelassener Pädiater in Münster.

Ergebnisse: Die Einschätzungen zeigten, dass keine eindeutige Impflücke bei (Schul-)Kindern geflüchteter Familien vorhanden ist. Eine Herausforderung besteht in der systematischen Anbindung an das örtliche ambulante Regelversorgungssystem. Kritische Faktoren waren inadäquate Impfaufklärungen, Sprachbarrieren und häufige Aufenthaltsortswechsel. Die Impfeinstellung und das Impfverhalten Geflüchteter wurden als äußerst positiv bewertet. Internationale Standards, insbesondere die Sphere-Standards, finden im Rahmen der Flüchtlingshilfe in der praktischen Umsetzung zu wenig Beachtung.

Schlussfolgerung: Auf Grundlage der Ergebnisse konnten Handlungsfelder zur Prävention von Impflücken bei Geflüchteten sowie zur systematischen Anbindung an das ambulante Regelversorgungssystem identifiziert werden. Die Sphere-Standards als internationale Standards sollten dabei bewusster eingearbeitet werden.

MeSH terms

  • Ambulatory Care
  • Child
  • Germany
  • Humans
  • Pediatricians
  • Refugees*
  • Vaccination