[Rehabilitation of patients with interstitial cystitis/bladder pain syndrome (IC/BPS)]

Aktuelle Urol. 2021 Dec;52(6):575-582. doi: 10.1055/a-1639-9761. Epub 2021 Oct 20.
[Article in German]

Abstract

After unsuccessful outpatient conservative treatment or invasive inpatient treatment and after cystectomy in interstitial cystitis/bladder pain syndrome (IC/BPS), an inpatient discipline-specific urological rehabilitation (rehab) should be proposed according to the German guideline on IC/BPS. During rehab, diagnostic results will be completed. Multimodal therapy includes the optimisation of lifestyle and medication. Intensive psychotherapy may frequently improve the processing of the disease. Various forms of exercise therapy and physical therapy with water applications, thermotherapy, several forms of massage and electrical or magnetic therapies as well as nutritional advice frequently alleviate complaints in IC/BPS. The different therapies are modified during rehab, if necessary. Social medicine evaluation and advice, e.g. on grade of handicap or ability to work, are also important issues in rehab. Two-thirds of patients show an essential improvement after rehab, which lasts for a prolonged period in about 50% of patients.

Nach nicht erfolgreicher ambulanter konservativer oder auch stationär invasiver Therapie und nach Zystektomie bei interstitieller Cystitis/Bladder Pain Syndrom (IC/BPS) soll laut deutscher IC-Leitlinie eine fachspezifische stationäre urologische Rehabilitation (Reha) beantragt werden. Während dieser wird die Diagnostik bei Bedarf vervollständigt. Die multimodale Therapie umfasst insbesondere die Optimierung des eigenen Lebensstils und der Medikation. Eine intensive psychologische Betreuung kann oft die Krankheitsverarbeitung verbessern. Verschiedene Formen der Bewegungstherapie und die physikalische Therapie mit Wasseranwendungen, Wärmeanwendungen, diversen Formen der Massage und Elektro- bzw. Magnettherapie sowie eine Ernährungsberatung führen häufig zur Linderung der Beschwerden. Die Behandlungsmaßnahmen werden bei Bedarf im Verlauf der Reha angepasst. In der Reha erfolgt auch eine sozialmedizinische Beurteilung und Beratung der Patienten, u.a. zum zu erwartenden Grad der Behinderung und zur Arbeitsfähigkeit. Zwei Drittel der Patienten weisen zum Ende der Reha eine wesentliche Besserung auf, die bei ca. 50% der Patienten auch über einen längeren Zeitraum anhält.

MeSH terms

  • Cystitis, Interstitial* / therapy
  • Humans