[Septic revision arthroplasty: how to confirm diagnosis, plan surgery and manage follow-up treatment]

Orthopade. 2021 Dec;50(12):995-1003. doi: 10.1007/s00132-021-04176-8. Epub 2021 Oct 15.
[Article in German]

Abstract

Background: Septic revision arthroplasty represents an interdisciplinary challenge in terms of diagnosis as well as surgical and follow-up treatment.

Diagnosis: The implementation of a standardized diagnostic algorithm including anamnesis, clinic, imaging, blood sampling and joint aspiration is essential. Depending on the duration of the symptoms acute (< 3 weeks) and chronic (> 3 weeks) infections are distinguished.

Therapy: While acute infections show an immature biofilm and can usually be addressed surgically via debridement and changing the mobile parts, chronic infections almost always require a complete change of the implant. This can be done in one or two stages, depending on the general condition of the patient, the pathogen, its resistances as well as the wound conditions. The surgical revision is always followed by a resistance-based antibiotic treatment.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die septische Revisionsendoprothetik stellt in ihrer Diagnostik, Durchführung und Nachbehandlung eine interdisziplinäre Herausforderung dar.

Diagnose: Zur Sicherung der Diagnose muss das Abarbeiten eines standardisierten Algorithmus erfolgen: Anamnese, Klinik, Bildgebung, Blutentnahme und Gelenkpunktion sind die diagnostischen Grundpfeiler. Letztere sollte immer die Bestimmung der Leukozytenzahl, die Bestimmung der neutrophilen Granulozyten und eine mikrobiologische Untersuchung des Punktats umfassen. Abhängig von der Dauer der angegebenen Beschwerden unterscheidet man klinisch zwischen akuten (< 3 Wochen) und chronischen (> 3 Wochen) Infekten.

Therapie: Während akute Infektionen einen unreifen Biofilm aufweisen und in der Regel chirurgisch über ein Debridement und den Wechsel der mobilen Teile adressiert werden können, muss bei chronischen Infektionen nahezu immer ein kompletter Wechsel des Implantates erfolgen. Dies kann je nach Allgemeinzustand des Patienten, dem Erreger und den Resistenzen sowie der Wundverhältnisse ein- oder zweizeitig erfolgen. Der chirurgischen Revision schließt sich in jedem Fall eine resistenzgerechte Antibiose an, deren Therapiedauer durch unterschiedliche Faktoren bestimmt wird.

Keywords: Algorithms; Antibiotics; Arthroplasty; Biofilm; Revision arthroplasty.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Anti-Bacterial Agents / therapeutic use
  • Arthroplasty
  • Debridement
  • Follow-Up Studies
  • Humans
  • Persistent Infection*
  • Prosthesis-Related Infections* / diagnosis
  • Prosthesis-Related Infections* / surgery
  • Reoperation
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome

Substances

  • Anti-Bacterial Agents