[Chronic progressive bone pain in an 82-year-old male patient]

Internist (Berl). 2021 Dec;62(12):1343-1348. doi: 10.1007/s00108-021-01184-w. Epub 2021 Oct 15.
[Article in German]

Abstract

The case of an 82-year-old man who suffered from bone pain is reported. This was due to osteomalacia with hypophosphatemia. The cause was renal phosphate wasting mediated by fibroblast growth factor 23 (FGF-23) with oncogenic osteomalacia. The mesenchymal tumor could be detected at the elbow by positron emission tomography-computed tomography (PET/CT) scanning with 68 Ga-DOTATATE. After resection of this hemangiopericytoma (phosphaturic mesenchymal tumor, PMT) the phosphate level quickly returned to normal.

Berichtet wird der Fall eines 82-jährigen Mannes mit Knochenschmerzen. Es bestand eine Osteomalazie bei Hypophosphatämie. Als Ursache zeigte sich ein Fibroblast-growth-factor-23(FGF-23)-vermittelter renaler Phosphatverlust bei onkogener Osteomalazie. Der mesenchymale Tumor konnte mit einer 68Ga-DOTATATE-Positronenemissionstomographie/Computertomographie am Ellenbogen lokalisiert werden. Durch die Resektion dieses Hämangioperizytoms (phosphaturischer mesenchymaler Tumor) wurden die Phosphatspiegel schnell normalisiert.

Keywords: Fibroblast growth factor 23 (FGF-23); Hemangiopericytoma; Hypophosphatemia; Neoplasms, mesenchymal, phosphaturic; Oncogenic osteomalacia.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Aged, 80 and over
  • Fibroblast Growth Factor-23
  • Humans
  • Male
  • Neoplasms, Connective Tissue*
  • Pain
  • Positron Emission Tomography Computed Tomography*
  • Positron-Emission Tomography
  • Radionuclide Imaging

Substances

  • copper dotatate CU-64
  • Fibroblast Growth Factor-23