[Fertility preservation options before gonadotoxic antirheumatic treatment : A review]

Z Rheumatol. 2021 Oct;80(8):726-732. doi: 10.1007/s00393-021-01075-3. Epub 2021 Sep 22.
[Article in German]

Abstract

Cyclophosphamide is still clinically used in rheumatic diseases with severe disease courses. Cyclophosphamide has a pronounced gonadotoxic effect largely depending on the cumulative dose. The risk of amenorrhea is reported to be in the range of 12-54% and is dependent on the age of the patient at initiation of treatment. Every patient of reproductive age should therefore be offered counseling on options for fertility protection. There are 3 options for fertility protection: oocyte harvesting and cryopreservation after a hormonal stimulation of 10-14 days, ovarian wedge resection and cryopreservation and administration of a gonadotropin-releasing hormone (GnRH) agonist. The decision whether and, if so, which treatment should be performed is made in close consultation between the patient, rheumatologists and reproductive physicians and depends on the available treatment time window, the age of the patient and the severity of the underlying disease.

Nach wie vor findet Cyclophosphamid bei rheumatischen Erkrankungen mit schweren Krankheitsverläufen klinische Anwendung. Cyclophosphamid hat je nach kumulativer Dosis eine ausgeprägte gonadotoxische Wirkung. Das Amenorrhörisiko wird zwischen 12 % und 54 % angegeben und ist vom Alter der Patientin bei Therapiebeginn abhängig. Jeder Patientin im reproduktiven Alter sollte daher eine Beratung über fertilitätsprotektive Möglichkeiten angeboten werden. Für die Fertilitätsprotektion bestehen 3 Optionen: die Gewinnung und Kryokonservierung von Oozyten nach einer 10- bis 14-tägigen hormonellen Stimulation, die operative Ovarteilentnahme und Kryokonservierung und die Gabe eines Gonadotropin-Releasing-Hormon(GnRH)-Agonisten. Die Entscheidung, ob und – wenn ja – welche Therapie durchgeführt werden soll, erfolgt dabei in enger Absprache zwischen Patientin, Rheumatologen und Reproduktionsmedizinern und ist abhängig vom zur Verfügung stehenden Therapiezeitfenster, dem Alter der Patientin und der Schwere der Grunderkrankung.

Keywords: Amenorrhea; Cyclophosphamide; Fertility protection; Ovarian cryopreservation; Rheumatic diseases.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Cryopreservation
  • Cyclophosphamide
  • Female
  • Fertility Preservation*
  • Humans
  • Oocytes
  • Ovary

Substances

  • Cyclophosphamide