[Radiological monitoring of immunotherapy in renal cell carcinoma]

Aktuelle Urol. 2021 Sep;52(5):474-480. doi: 10.1055/a-1489-2163. Epub 2021 Aug 24.
[Article in German]

Abstract

The Response Evaluation Criteria in Solid Tumours (RECIST 1.1) currently represent the most widely established evaluation criteria for standardised therapy monitoring in solid tumours treated with traditional cytostatic and cytotoxic tumour therapies. The increasing use of immune checkpoint inhibitors in the therapy of metastatic renal cell carcinoma poses special challenges for radiological therapy monitoring due to the presence of atypical response patterns and immunotherapy-specific side-effects. Adapted criteria such as immune RECIST (iRECIST) can help in the follow-up assessment of renal cell carcinoma to detect atypical courses of disease under immune checkpoint inhibitor therapy both within and outside of clinical trials.

In der Radiologie stellen die Response Evaluation Criteria in Solid Tumors (RECIST 1.1) die aktuell am weitesten etablierten Bewertungskriterien für das standardisierte Therapiemonitoring bei soliden Tumoren von klassischen zytostatischen und zytotoxischen Tumortherapien dar. Der zunehmende Einsatz von Immuncheckpointinhibitoren in der Therapie des metastasierten Nierenzellkarzinoms stellt das radiologische Therapiemonitoring durch das Auftreten atypischer Ansprechmuster und immuntherapiespezifischer Nebenwirkungen vor besondere Herausforderungen. Hier können angepasste Kriterien, wie beispielsweise immune RECIST (iRECIST), bei der Verlaufsbeurteilung des Nierenzellkarzinoms helfen, sowohl innerhalb als auch außerhalb klinischer Studien atypische Verläufe unter Immuncheckpointinhibitortherapie zu erfassen.

MeSH terms

  • Antineoplastic Agents*
  • Carcinoma, Renal Cell* / therapy
  • Humans
  • Immunotherapy
  • Kidney Neoplasms* / therapy
  • Response Evaluation Criteria in Solid Tumors

Substances

  • Antineoplastic Agents