[COVID-19 deaths among residents of inpatient nursing homes in Munich-causes and places of death]

Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2021 Sep;64(9):1136-1145. doi: 10.1007/s00103-021-03395-w. Epub 2021 Aug 11.
[Article in German]

Abstract

Introduction: The new infectious disease COVID-19 first appeared in China in December 2019. So far, a systematic evaluation of death certificates of COVID-19-associated deaths of residents in inpatient nursing homes has not been presented.

Methods: Death certificates of all deaths in Munich in the death period from 1 March to 31 July 2020 were analyzed. Inclusion criteria were the presence of "Corona, COVID-19, SARS-CoV-2" on the death certificates. Standardized, anonymized data entry was performed. The collected data were analyzed descriptively.

Results: During the study period, a total of 5840 persons died, 281 (4.8%) of whom died of confirmed COVID-19 disease. Of those, 72 deaths involved residents of Munich nursing facilities. The most frequent causes of death were respiratory insufficiency (54 cases) and multiple organ failure (9 cases). On the death certificates, an average of two preexisting diseases had been reported; the average age at death was 88 years. All deaths of nursing home residents occurred in association with nosocomial COVID-19 outbreaks, which affected one-third of the facilities. The vast majority of these homes did not have a COVID-19 hygiene plan in place at the time.

Discussion: One quarter of all COVID-19 deaths in Munich occurred in the context of nosocomial outbreaks in elderly, chronically ill residents of nursing facilities. Evidence of inadequate risk assessment and inadequate hygiene management emerged. In the opinion of the authors, the appropriate structures for adequate hygiene management must be created and a hygiene regulation must be issued in which the tasks and responsibilities of the facility operators are defined.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die neue Infektionskrankheit COVID-19 trat erstmalig im Dezember 2019 in China auf. Eine systematische Auswertung von Todesbescheinigungen COVID-19-assoziierter Sterbefälle bei Bewohnern vollstationärer Pflegeeinrichtungen wurde bis dato nicht vorgestellt.

Methode: Es wurden die Todesbescheinigungen aller Sterbefälle in München im Sterbezeitraum vom 01.03.–31.07.2020 analysiert. Als Einschlusskriterien wurde vorab die Angabe von „Corona, COVID-19, SARS-CoV-2“ in den Todesbescheinigungen festgelegt. Es erfolgte eine standardisierte, anonymisierte Dateneingabe. Die erhobenen Daten wurden deskriptiv ausgewertet.

Ergebnisse: Im Untersuchungszeitraum verstarben insgesamt 5840 Personen, 281 (4,8 %) an einer gesicherten COVID-19-Erkrankung. 72 Sterbefälle betrafen Bewohner Münchner Pflegeeinrichtungen. Bei diesen waren häufigste Todesursachen respiratorische Insuffizienz (54 Fälle) und Multiorganversagen (9 Fälle). In den Todesbescheinigungen waren durchschnittlich 2 Vorerkrankungen angegeben worden, das durchschnittliche Sterbealter betrug 88 Jahre. Alle Heimbewohner waren im Zusammenhang mit nosokomialen COVID-19-Ausbrüchen verstorben, von denen ein Drittel der Einrichtungen betroffen war. Die überwiegende Zahl dieser Heime verfügte zu diesem Zeitpunkt über keinen COVID-19-Hygieneplan.

Diskussion: Ein Viertel der Münchner COVID-19-Sterbefälle trat im Rahmen nosokomialer Ausbrüche bei hochbetagten, chronisch kranken Bewohnern von Pflegeeinrichtungen auf. Es ergaben sich Hinweise auf eine nicht adäquate Risikoeinschätzung und unzureichendes Hygienemanagement. Es müssen nach Auffassung der Autoren die entsprechenden Strukturen für ein adäquates Hygienemanagement geschaffen und eine Hygieneverordnung erlassen werden, in der die Aufgaben und Verantwortlichkeiten der Einrichtungsbetreiber festgelegt sind.

Keywords: COVID-19 deaths; Death certificates; Death locations; Inpatient care facilities; Nosocomial outbreaks.

MeSH terms

  • Aged
  • COVID-19* / mortality
  • Cause of Death
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Inpatients*
  • Nursing Homes*