ACCEPT®: A Complementary Anthroposophical Program for the Palliative Treatment of Lung Cancer - Rationale and a Randomized Feasibility Study

Complement Med Res. 2022;29(1):27-34. doi: 10.1159/000516820. Epub 2021 Jul 7.

Abstract

Background: Lung cancer is the oncological disease with the highest mortality worldwide. Health-related quality of life is severely compromised in the majority of patients. While the efficacy of early palliative psychosocial therapy has been demonstrated in several recent studies, appropriate therapy modules could so far not be integrated into daily practice of care. Therefore, an additive multimodal treatment concept for oncological centers was drafted: the Additive anthroposophic integrative medicine Cancer Concept of Early supportive or Palliative lung cancer Treatment (ACCEPT®).

Patients and methods: The first module consisted of a 3-month health education program, the second module was a concept of psychosocial interventions, and the third module was a supervised home training program. Between 2017 and 2018, 20 lung cancer patients (UICC IIIB/IV) were included and randomly assigned to treatment (n = 10) or a waiting control group (n = 10). The treatment group started ACCEPT® for 3 months immediately after diagnosis and received also standard oncological care (SOC) while the waiting control group received SOC only for 3 months, followed by ACCEPT® after this period. Health-related quality of life, disease management, disease-specific symptoms, and feasibility of the ACCEPT® were monitored at 4 time points.

Results: 7 out of 10 patients in the treatment group (3 dropped out) and 6 out of 10 in the waiting control group (4 died during the intervention) completed treatment.

Discussion/conclusion: Lung cancer patients with high symptom load may benefit from ACCEPT®. The feasibility of this adjunctive therapy was demonstrated. The combination of SOC and ACCEPT® is feasible and applicable to a heterogeneous patient group and should be further evaluated with respect to efficacy and dosing.

Hintergrund: Lungenkrebs ist die onkologische Erkrankung mit der weltweit höchsten Mortalität. Die gesundheitsbezogene Lebensqualität ist bei der Mehrzahl der Patienten stark beeinträchtigt. Obwohl die Wirksamkeit der frühpalliativen psychosozialen Therapie in mehreren neueren Studien nachgewiesen wurde, konnten entsprechende Therapiemodule bisher nicht in die tägliche Versorgungspraxis integriert werden. Daher wurde ein additives multimodales Behandlungskonzept für onkologische Zentren entworfen: additives anthroposophisch-integrativ medizinisches Krebskonzept der frühen unterstützenden oder palliativen Lungenkrebsbehandlung (ACCEPT®). Patienten und Methoden: Das erste Modul bestand aus einer dreimonatigen onkologischen Gesundheitsschulung, das zweite Modul war ein Konzept für psychosoziale Interventionen, und das dritte Modul war primär ein Training im häuslichen Umfeld. Zwischen 2017 und 2018 wurden 20 Lungenkrebs-Patienten (UICC IIIB/IV) eingeschlossen und nach dem Zufallsprinzip der Behandlung (n = 10) oder einer wartenden Kontrollgruppe (n = 10) zugeteilt. Die Behandlungsgruppe begann unmittelbar nach der Diagnose für 3 Monate mit ACCEPT® und erhielt auch die onkologische Standardbehandlung, während die wartende Kontrollgruppe für 3 Monate nur onkologische Standardbehandlung erhielt, gefolgt von ACCEPT® nach dieser Zeit. Die Lebensqualität, das Krankheitsmanagement, die krankheitsspezifischen Symptome und die Durchführbarkeit von ACCEPT® wurden zu 4 Zeitpunkten beobachtet. Ergebnisse: 7 von 10 Patienten in der Behandlungsgruppe (3 schieden aus) und 6 von 10 Patienten in der wartenden Kontrollgruppe (4 starben während der Intervention) beendeten die Behandlung. Diskussion/Schlussfolgerung: Lungenkrebs-Patienten mit hoher Symptombelastung können von ACCEPT® profitieren. Die Durchführbarkeit dieser Begleittherapie wurde nachgewiesen. Die Kombination von onkologischer Standardbehandlung und ACCEPT® ist durchführbar und auf eine heterogene Patientengruppe anwendbar und sollte im Hinblick auf Wirksamkeit und Dosierung weiter evaluiert werden.

Keywords: ACCEPT®; Complementary medicine; Health-related quality of life; Lung cancer; Nonpharmacological interventions.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Anthroposophy
  • Feasibility Studies
  • Humans
  • Lung Neoplasms* / therapy
  • Palliative Care*
  • Quality of Life