Combined spinal epidural anesthesia in obese parturients undergoing cesarean surgery : A single-blinded randomized comparison of lateral decubitus and sitting positions

Anaesthesist. 2021 Dec;70(Suppl 1):30-37. doi: 10.1007/s00101-021-00995-8. Epub 2021 Jun 22.

Abstract

Background: There is a significant increase in number of obese pregnant women worldwide. Obese parturients undergoing cesarean section have a higher risk for hypotension and require higher doses of vasopressors following spinal anesthesia compared to nonobese parturients.

Objective: This study aimed to compare the maternal hemodynamic changes when combined spinal-epidural anesthesia (CSEA) is induced in the left lateral decubitus and sitting positions in obese pregnant women undergoing elective cesarean section.

Material and methods: In this study, pregnant women with full-term gestation diagnosed as obese undergoing elective cesarean section were included. Two groups were formed: the CSEA was performed in left lateral position in group I (n = 50) and in sitting position in group II (n = 50). At the end of the CSEA procedure, patients were placed in the supine position. When the sensory block reached at the upper level of T6 dermatome, surgery was initiated. Hemodynamic, anesthetic and neonatal parameters were recorded.

Results: In all patients, CSEA was successful and sufficient anesthesia was provided for surgery. Time to reach T6 dermatome sensory level in group II was found to be longer than group I (P = 0.011). At 20 min after spinal injection, the maximum sensory block level was similar in both groups. There were no significant differences between groups in terms of sensory block time and the time to requiring postoperative supplemental analgesics. There were no significant differences in terms of the volume of intravenous fluid administered, ephedrine and atropine requirements between groups. Both groups had similar systolic blood pressure, heart rate and oxygen saturation values during surgery and postoperatively. While both groups had similar diastolic blood pressure (DBP) values during surgery and at the 1st postoperative hour, group II had lower DBP values at the 2nd postoperative hour compared with group I (P = 0.04).

Conclusion: Left lateral decubitus and sitting positions during performance of CSEA lead to similar maternal hemodynamic changes in obese pregnant women undergoing cesarean section.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Zahl der adipösen Schwangeren nimmt weltweit zu. Adipöse Gebärende, die sich einem Kaiserschnitt unterziehen, haben ein höheres Risiko für eine Hypotonie und benötigen höhere Dosen von Vasopressoren nach einer Spinalanästhesie im Vergleich zu nichtadipösen Gebärenden.

Zielsetzung: Ziel dieser Studie war es, die mütterlichen hämodynamischen Veränderungen zu vergleichen, wenn eine kombinierte Spinal- und Epidural-Anästhesie (CSEA) in linksseitiger Dekubitus- und Sitzposition bei adipösen Schwangeren, die sich einem elektiven Kaiserschnitt (Wunsch-Kaiserschnitt, geplanter Kaiserschnitt) unterziehen, eingeleitet wird.

Material und methoden: Eingeschlossen wurden Schwangere mit voller Schwangerschaftsdauer, bei denen Adipositas diagnostiziert wurde und die sich einem elektiven Kaiserschnitt unterzogen. Es wurden zwei Gruppen gebildet: In Gruppe I (n = 50) wurde der CSEA in linker Seitenlage und in Gruppe II (n = 50) in sitzender Position durchgeführt. Am Ende der CSEA-Prozedur wurden die Patientinnen in die Rückenlage gebracht. Wenn der sensorische Block auf der oberen Ebene des T6-Dermatoms erreicht war, wurde die Operation eingeleitet. Hämodynamische, anästhetische und neonatale Parameter wurden aufgezeichnet.

Ergebnisse: Bei allen Patienten war die CSEA erfolgreich und es wurde eine ausreichende Anästhesie für die Operation erreicht. Die Zeit bis zum Erreichen der sensorischen Ebene des T6-Dermatoms war in Gruppe II länger als in Gruppe I (p = 0,011). Das maximale sensorische Blockniveau war 20 min nach der spinalen Injektion in beiden Gruppen ähnlich. Es gab keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen in Bezug auf die sensorische Blockzeit und die Zeit, in der zusätzliche postoperative Analgetika benötigt wurden. Es gab keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen hinsichtlich des Volumens der verabreichten intravenösen Flüssigkeit, des Ephedrin- und Atropinbedarfs. Beide Gruppen hatten ähnliche systolischer Blutdruck, Herzfrequenz und Sauerstoffsättigungswerte während der Operation und postoperativ. Während beide Gruppen ähnliche DBP-Werte während der Operation und in der ersten postoperativen Stunde aufwiesen, hatte Gruppe II niedrigere DBP-Werte in der zweiten postoperativen Stunde im Vergleich zu Gruppe I (p = 0,04).

Schlussfolgerung: Die linksseitige Dekubitus- und die sitzende Position während der Durchführung der CSEA führen zu ähnlichen mütterlichen hämodynamischen Veränderungen bei adipösen Schwangeren, die sich einem Kaiserschnitt unterziehen.

Keywords: Cesarean section; Hypotension; Neuraxial anesthesia; Obesity; Position.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Anesthesia, Epidural*
  • Anesthesia, Obstetrical*
  • Anesthesia, Spinal*
  • Cesarean Section
  • Female
  • Humans
  • Hypotension*
  • Infant, Newborn
  • Obesity / complications
  • Pregnancy
  • Sitting Position