[Pain in multiple sclerosis and neuromyelitis optica spectrum disorders]

Schmerz. 2021 Jun;35(3):211-222. doi: 10.1007/s00482-021-00554-5. Epub 2021 May 25.
[Article in German]

Abstract

Multiple sclerosis and neuromyelitis optica spectrum disorders are autoimmune inflammatory diseases of the central nervous system, which can lead to a multitude of neurological complaints and pain syndromes. Pain may be an acute symptom during disease exacerbation as well as a chronic symptom, whereby the latter sometimes substantially reduces the quality of life. The etiology of pain is very heterogeneous but the rapid differential diagnostic classification is decisive in order to be able to initiate a differentiated treatment strategy. Chronic pain must be differentiated from pain as a possible (early) symptom of an acute disease exacerbation, classified in more detail and individually treated. These include central neuropathic pain, pain associated with spasticity, musculoskeletal pain due to excess loading and pain as a side effect of immunotherapy and in the context of comorbidities. The treatment strategies are often insufficiently evidence-based due to the lack of data.

Multiple Sklerose und Neuromyelitis-optica-Spektrum-Erkrankungen sind autoimmun-entzündliche Erkrankungen des zentralen Nervensystems, die zu vielfältigen neurologischen Beschwerden und Schmerzsyndromen führen können, sowohl akut im Rahmen eines Erkrankungsschubs als auch chronisch, wobei Letzteres die Lebensqualität teils erheblich reduziert. Die Ätiologie der Schmerzen ist sehr heterogen, deren rasche differenzialdiagnostische Zuordnung jedoch entscheidend, um differenzierte Therapiestrategien einleiten zu können. Von Schmerzen als mögliches (frühes) Symptom eines akuten Erkrankungsschubs müssen chronische Schmerzen abgegrenzt, weiter differenziert und individuell behandelt werden. Hierzu zählen zentral-neuropathische und spastikassoziierte Schmerzen, muskuloskeletale Schmerzen durch Fehlbelastung sowie Schmerzen als Nebenwirkungen der Immuntherapien und im Kontext von Komorbiditäten. Aufgrund der mangelhaften Datenlage sind die Therapiestrategien häufig unzureichend evidenzbasiert.

Keywords: Central neuropathic pain; Headache; Myelin-oligodendrocyte glycoprotein antibodies; Spasticity; Trigeminal neuralgia.

MeSH terms

  • Autoantibodies
  • Humans
  • Multiple Sclerosis*
  • Myelin-Oligodendrocyte Glycoprotein
  • Neuromyelitis Optica* / diagnosis
  • Neuromyelitis Optica* / therapy
  • Quality of Life

Substances

  • Autoantibodies
  • Myelin-Oligodendrocyte Glycoprotein