[SARS-CoV-2 positive child-What to do if inhalation induction of anesthesia is unavoidable?]

Anaesthesist. 2021 Aug;70(8):644-648. doi: 10.1007/s00101-021-00941-8. Epub 2021 Mar 17.
[Article in German]

Abstract

Induction of anesthesia by inhalation is very common in children due to difficult venous conditions and especially in uncooperative children. During the study on complications in the pediatric anesthesia in Europe (APRICOT study) including almost 30,000 patients, 48% of the children were induced by inhalation.Under the conditions of the corona pandemic, however, induction of anesthesia by inhalation represents an increased risk of infection due to the potential release of aerosols. Rapid sequence induction is recommended for anesthesia induction and definitive airway management for adults and children in the current pandemic situation.The present case demonstrates that there can be situations in children in which induction of anesthesia by inhalation is unavoidable and shows a potential procedure for reducing the risk of infection for the anesthesia personnel.

Die inhalative Anästhesieeinleitung hat bei Kindern aufgrund schwieriger Venenverhältnisse und insbesondere bei unkooperativen Patienten einen hohen Stellenwert. In der europaweiten Studie zu Komplikationen in der Kinderanästhesie (APRICOT-Studie) mit fast 30.000 eingeschlossenen Patienten wurde bei 48 % der Kinder die Narkose inhalativ eingeleitet.Unter den Bedingungen der Coronapandemie stellt die inhalative Anästhesieeinleitung aufgrund der potenziellen Aerosolfreisetzung allerdings ein erhöhtes Infektionsrisiko dar. Für die Anästhesieeinleitung und die definitive Atemwegssicherung wird bei Erwachsenen und Kindern in der aktuellen Pandemiesituation eine „rapid sequence induction“ empfohlen.Der vorliegende Fall demonstriert, dass es bei Kindern durchaus Situationen geben kann, in denen die inhalative Narkoseeinleitung unvermeidbar ist, und zeigt eine potenzielle Verfahrensweise zur Reduktion des Infektionsrisikos für das betreuende Anästhesiepersonal.

Keywords: Aerosol; Alternative induction of anesthesia; COVID-19 pandemic; Difficult venous access; Pediatric anesthesia.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Anesthesia, General
  • Anesthesia, Inhalation*
  • Anesthesiology*
  • COVID-19*
  • Child
  • Humans
  • Infectious Disease Transmission, Patient-to-Professional / prevention & control
  • Pandemics
  • SARS-CoV-2