[Obstructive sleep apnea syndrome in children]

HNO. 2021 Apr;69(4):325-334. doi: 10.1007/s00106-021-01012-5. Epub 2021 Mar 17.
[Article in German]

Abstract

Pediatric obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) has a high prevalence in the general population. Risk factors are adenotonsillar hyperplasia, preterm birth, obesity, and craniofacial dysmorphia. A special feature of pediatric OSAS is that it can manifest in behavioral problems. These patients also have an increased risk of perioperative anesthesiologic complications. Diagnostic and therapeutic options should be defined individually using the "Snoring in childhood" algorithm of the German Sleep Research and Sleep Medicine Society (DGSM). Diagnosis based on polysomnography (PSG) is reserved for specialized pediatric sleep centers. The most common surgical treatment for pediatric OSAS is adenoidectomy with tonsillotomy. Positive airway pressure (PAP) therapy in children is only indicated in individual cases. Monitoring of treatment success is important after OSAS therapy.

Das kindliche obstruktive Schlafapnoesyndrom (OSAS) weist eine hohe Prävalenz in der Allgemeinbevölkerung auf. Risikofaktoren sind adenotonsilläre Hyperplasie, Frühgeburtlichkeit, Adipositas sowie kraniofaziale Dysmorphien. Eine Besonderheit des kindlichen OSAS besteht in möglichen Verhaltensauffälligkeiten der Betroffenen, die zudem ein erhöhtes Risiko für perioperative narkoseassoziierte Komplikationen aufweisen. Diagnostische und therapeutische Optionen sollten anhand des Algorithmus „Schnarchen im Kindesalter“ der Deutschen Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin (DGSM) individuell bestimmt werden. Die Diagnostik mittels Polysomnographie (PSG) bleibt spezialisierten pädiatrischen Schlaflaboren vorbehalten. Häufigste operative Therapie des kindlichen OSAS ist die Adenotomie mit Tonsillotomie. Die Positive-Airway-Pressure-Therapie (PAP-Therapie) kommt bei Kindern nur in Einzelfällen zum Einsatz. Wichtig ist eine Erfolgskontrolle nach OSAS-Therapie.

Keywords: Adenotomy; Pediatrics; Polysomnography; Sleep-disordered breathings; Tonsillotomy.

MeSH terms

  • Adenoidectomy
  • Child
  • Female
  • Humans
  • Infant, Newborn
  • Polysomnography
  • Pregnancy
  • Premature Birth*
  • Sleep Apnea, Obstructive* / diagnosis
  • Sleep Apnea, Obstructive* / epidemiology
  • Sleep Apnea, Obstructive* / therapy
  • Tonsillectomy*