[Intraoperative floppy iris syndrom (IFIS) associated with tamsulosin]

Aktuelle Urol. 2022 Jun;53(3):246-253. doi: 10.1055/a-1199-6900. Epub 2021 Mar 10.
[Article in German]

Abstract

Background: Tamsulosin is one of the most commonly prescribed alpha-1A antagonists for the treatment of benign prostatic syndrome (BPS). Patients treated with tamsulosin often develop intraoperative floppy iris syndrome (IFIS) during cataract surgery. This leads to increasing miosis and an undulating iris, which increases the risk of complications significantly and can cause permanent damage.

Aim of the work: The aim is to raise awareness for the effects of tamsulosin intake before cataract surgery.

Material and methods: We conducted a critical review of publications on the association of IFIS in cataract surgery with alpha-receptor blockers.

Results and discussion: Tamsulosin has a risk of complications of up to 80 %, whereas doxazosin and alfuzosin only have a 15-20 % chance of complications. Tamsulosin therefore represents a significant risk factor for permanent secondary damage after cataract surgery. Even after discontinuing tamsulosin, IFIS was still observed after up to 3 years. Nevertheless, pausing of tamsulosin intake is recommended. An alternative preparation should therefore be preferred in patients who have not yet had cataract surgery. If patients are already pseudophakic, tamsulosin can be given without concern.

Hintergrund: Tamsulosin ist eines der am häufigsten verschriebenen alpha-1A-Antagonisten zur Behandlung des benignen Prostatasyndrom (BPS). Bei einer Kataraktoperation entwickeln diese Patienten häufig ein intraoperatives floppy Iris Syndrom (IFIS). Dabei kommt es zu einer zunehmenden Miosis und einer undulierenden Iris, welches das Komplikationsrisiko deutlich erhöht und bleibende Schäden verursachen kann.

Ziel der arbeit: Ziel ist es Bewusstsein für die Folgen einer Tamsulosineinnahme bei Kataraktoperationen zu schaffen.

Material und methoden: Wir führten eine Review der veröffentlichten Publikationen über die Assoziation von IFIS bei Kataraktoperation mit Alpharezeptorblockern durch.

Ergebnisse und diskussion: Tamsulosin hat ein bis zu 80 %-iges Risiko für Komplikationen, wohingegen Doxazosin und Alfuzosin lediglich eine Komplikationswahrscheinlichkeit von 15–20 % haben. Tamsulosin stellt somit einen erheblichen Risikofaktor für permanente Folgeschäden nach Kataraktoperation dar. Auch nach Absetzen von Tamsulosin wurden noch nach bis zu 3 Jahren IFIS beobachtet, ein pausieren vor Katarakoperation wird dennoch empfohlen. Ein Alternativpräparat sollte somit bei Patienten, die noch keine Kataraktoperation erhalten haben, bevorzugt werden. Sind die Patienten bereits kataraktoperiert, kann Tamsulosin ohne Bedenken gegeben werden.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adrenergic alpha-1 Receptor Antagonists* / adverse effects
  • Adrenergic alpha-Antagonists / adverse effects
  • Cataract* / chemically induced
  • Humans
  • Intraoperative Complications / chemically induced
  • Iris Diseases / chemically induced
  • Sulfonamides / adverse effects
  • Tamsulosin / adverse effects

Substances

  • Adrenergic alpha-1 Receptor Antagonists
  • Adrenergic alpha-Antagonists
  • Sulfonamides
  • Tamsulosin