[Allergic reactions to COVID-19 vaccines: evidence and practice-oriented approach]

Internist (Berl). 2021 Mar;62(3):326-332. doi: 10.1007/s00108-021-00959-5. Epub 2021 Feb 13.
[Article in German]

Abstract

Less than a year after the first detection of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), vaccines have been approved for routine use in numerous countries and have already been used in mass vaccination programs. Vaccines include the mRNA BNT162b2 and mRNA 1273. Allergic reactions and anaphylaxis account for a substantial proportion of the adverse reactions to these vaccines observed to date, but overall they are rare. The incidence of anaphylaxis in the context of SARS-CoV‑2 vaccination with the mRNA vaccines appears to be approximately 10-fold higher than with previous vaccines, at approximately 1 per 100,000 vaccine injections. One focus of the present article is a systematic review of the components of mRNA vaccines against " coronavirus disease 2019 " (COVID-19). Differences from established vaccines are addressed and the allergic potential of liposomes, polyethylene glycol, tromethamine/trometamol, and mRNA are discussed. Another focus is on the clinical presentation and course of allergic reactions to the COVID-19 vaccines. This is followed by a discussion of the therapeutic approach to anaphylactic reactions, as well as the drugs and medical supplies required to treat them. It is important to note that any vaccinee may be affected by anaphylaxis, regardless of whether or not allergic diseases are already known. Therefore, every vaccination site and every vaccinator must be prepared to recognize and treat severe allergic reactions.

Weniger als ein Jahr nach der Entdeckung des „severe acute respiratory syndrome coronavirus 2“ (SARS-CoV-2) wurden in zahlreichen Ländern Impfstoffe für den Routineeinsatz zugelassen und bereits in der Massenimpfung eingesetzt, darunter die mRNA-Impfstoffe BNT162b2 und mRNA-1273. Allergische Reaktionen und Anaphylaxien machen einen wesentlichen Teil der bislang beobachteten unerwünschten Reaktionen auf diese Impfstoffe aus, sind insgesamt aber selten. Die Inzidenz von Anaphylaxien im Kontext der SARS-CoV-2-Impfung mit den mRNA-Impfstoffen scheint mit ungefähr 1 auf 100.000 Impfinjektionen etwa zehnmal so hoch zu sein wie bei früheren Impfstoffen. Ein Schwerpunkt des vorliegenden Beitrags ist die systematische Betrachtung der Inhaltsstoffe von mRNA-Impfstoffen gegen die „coronavirus disease 2019“ (COVID-19). Dabei wird auf die Unterschiede zu etablierten Impfstoffen eingegangen und das allergische Potenzial von Liposomen, Polyethylenglykol, Tromethamin/Trometamol sowie mRNA diskutiert. Ein weiterer Fokus sind die klinische Präsentation und der Verlauf allergischer Reaktionen nach Applikation der COVID-19-Impfstoffe. Im Anschluss wird auf das therapeutische Vorgehen bei anaphylaktischer Reaktion und die dafür notwendigen Medikamente und medizinischen Materialien eingegangen. Zu beachten ist, dass eine Anaphylaxie jeden Geimpften treffen kann, unabhängig davon, ob bereits allergische Erkrankungen vorbekannt sind. Daher muss jede Impfstelle und jeder Impfarzt darauf vorbereitet sein, schwere allergische Reaktionen zu erkennen und zu behandeln.

Keywords: Anaphylaxis; Drug-related side effects and adverse reactions; Liposomes; Mass vaccination/SARS-CoV‑2; Polyethylene glycols.

Publication types

  • Systematic Review

MeSH terms

  • 2019-nCoV Vaccine mRNA-1273
  • BNT162 Vaccine
  • COVID-19 Vaccines / adverse effects*
  • COVID-19*
  • Humans
  • Hypersensitivity / etiology*
  • Hypersensitivity / prevention & control

Substances

  • COVID-19 Vaccines
  • 2019-nCoV Vaccine mRNA-1273
  • BNT162 Vaccine