[Cardiac biomarkers in noncardiac surgery patients : Review of cardiac biomarkers for risk stratification and detection of postoperative adverse cardiac events]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 Jun;117(5):381-388. doi: 10.1007/s00063-021-00788-2. Epub 2021 Feb 9.
[Article in German]

Abstract

Background: Yearly, more than 200 million people worldwide undergo noncardiac surgery of whom about 5% will suffer adverse cardiac events. Therefore, risk stratification and early detection of these events is crucial.

Objectives: The goal of this review is to summarize the currently available evidence on the role of biomarkers in perioperative cardiac risk assessment. It presents current data of the established biomarkers troponin and brain natriuretic peptide (BNP), and it also reports on new biomarkers that are still under evaluation, e.g. copeptin (a marker of neurohumoral activation) and presepsin (an inflammation marker).

Materials and methods: Narrative review.

Results and conclusion: According to currently available data, there is a strong association between preoperative troponin or BNP values and postoperative adverse cardiac events and mortality. However, to date, there is only a weak recommendation for routine measurement of these biomarkers even in high-risk patients because the evidence on outcome improvement is still very limited. The evidence on treatment options in case of increased postoperative troponin values is also scarce so that international guidelines come to different conclusions regarding postoperative measurement of toponin. Meanwhile, several new biomarkers are under evaluation.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Über 200 Mio. nichtkardiochirurgische Operationen werden weltweit jährlich durchgeführt. Etwa 5 % der Patienten erleiden im Verlauf kardiovaskuläre Komplikationen. Der Risikostratifizierung sowie der Früherkennung solcher Ereignisse kommt daher eine große Bedeutung zu.

Zielsetzung: Diese Übersichtsarbeit soll dazu dienen, einen Überblick über die aktuell verfügbaren Biomarker zu geben, die in diesem Kontext genutzt werden können. Dabei sollen sowohl etablierte Biomarker, wie Troponin oder BNP, aber auch neuere zur Verfügung stehende Biomarker, wie z. B. Copeptin oder Presepsin, näher vorgestellt werden.

Methoden: Narrative Übersichtsarbeit.

Ergebnisse und schlussfolgerung: Trotz konsistenter Datenlage zur starken Assoziation zwischen perioperativen Troponin- und BNP-Bestimmungen und postoperativen kardiovaskulären Ereignissen und Mortalität besteht derzeit noch eine große Diskrepanz zwischen diesen Erkenntnissen und ihrer Anwendung in der klinischen Praxis. Grund dafür ist insbesondere der ausstehende Nachweis eines Überlebensvorteils durch diesen Ansatz der Risikoevaluation. Basierend auf den vorliegenden Daten könnte aber auch das alleinige Wissen um das erhöhte perioperative Risiko dazu führen, dass betroffene Patienten ein erhöhtes Maß an Aufmerksamkeit bekommen, beispielsweise im Rahmen der präoperativen kardialen Evaluation, bei der Wahl des intra- bzw. postoperativen Monitorings oder bezüglich der postoperativen Abklärung der Notwendigkeit einer Sekundärprophylaxe. Ob dies schließlich auch zu einer Verbesserung des Outcomes führen kann, muss in zukünftigen Studien noch untersucht werden. Mehrere neue kardiale Biomarker befinden sich derweil in der Evaluationsphase.

Keywords: Cardiovascular complications; Copeptin; Natriuretic peptides; Perioperative myocardial injury; Troponin.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Biomarkers
  • Humans
  • Lipopolysaccharide Receptors
  • Natriuretic Peptide, Brain*
  • Peptide Fragments
  • Postoperative Complications / diagnosis
  • Postoperative Complications / etiology
  • Risk Assessment
  • Troponin*

Substances

  • Biomarkers
  • Lipopolysaccharide Receptors
  • Peptide Fragments
  • Troponin
  • presepsin protein, human
  • Natriuretic Peptide, Brain