[Personalized treatment concepts for arterial hypertension]

Herz. 2021 Feb;46(1):91-104. doi: 10.1007/s00059-020-05010-1.
[Article in German]

Abstract

Arterial hypertension is the most important risk factor for cardiovascular diseases. Arterial hypertension is diagnosed when reproducible office resting blood pressure values are 140 mm Hg or more systolic and/or 90 mm Hg or more diastolic. A recent alternative is to base the diagnosis of hypertension on ambulatory 24 h blood pressure monitoring (ABPM) and/or home blood pressure monitoring (HBPM) if feasible. Nonpharmacological and pharmacological strategies of blood pressure management are available. Treatment decisions should involve a shared decision-making process and pharmacological agents as well as lifestyle recommendations should be tailored to the needs and comorbidities of each individual patient in a personalized approach. The target values depend on age and comorbidities. Despite clear recommendations as depicted in pertinent guidelines, blood pressure control remains inadequate in the majority of hypertensive patients. The continuous improvement of perception, diagnostics and treatment thus remain high priorities in healthcare systems worldwide. The aim of this CME article is to provide a perspective on recent developments in the management of arterial hypertension.

Die arterielle Hypertonie ist der bedeutendste Risikofaktor für kardiovaskuläre Erkrankungen. Ruheblutdruckwerte bei reproduzierbaren Praxismessungen von systolisch ≥ 140 mm Hg und/oder diastolisch ≥ 90 mm Hg oder neuerdings die ambulante 24-h- (ABPM) bzw. häusliche Blutdruckmessung (HBPM) können zur Diagnose herangezogen werden. Zur Behandlung stehen nichtmedikamentöse und medikamentöse Maßnahmen zur Verfügung. Sowohl die Auswahl der pharmakologischen Wirkstoffe als auch die Lebensstilempfehlungen sollten personalisiert erfolgen, auf die Bedürfnisse und Komorbiditäten des jeweiligen Patienten zugeschnittenen und Ergebnis einer partizipativen Entscheidungsfindung und „therapeutischen Allianz“ sein. Die Zielblutdruckwerte unterscheiden sich in Abhängigkeit von Alter und Komorbiditäten. Trotz klarer Handlungsempfehlungen liegt die Mehrzahl der Patienten mit den Blutdruckwerten über dem empfohlenen Zielkorridor. Die kontinuierliche Verbesserung von Wahrnehmung, Diagnostik und Therapie der arteriellen Hypertonie bleibt somit eine hohe Priorität im Gesundheitswesen. Dieser CME-Beitrag soll eine Perspektive über die neuesten Entwicklungen des Managements der arteriellen Hypertonie geben.

Keywords: Antihypertensive agents; Blood pressure; Diagnostics; Nonpharmacological treatment; Personalized prevention.

MeSH terms

  • Blood Pressure
  • Blood Pressure Monitoring, Ambulatory
  • Cardiovascular Diseases*
  • Humans
  • Hypertension* / diagnosis
  • Hypertension* / drug therapy
  • Precision Medicine