[Evidence in minimally invasive surgery of the pancreas]

Chirurg. 2021 Apr;92(4):326-333. doi: 10.1007/s00104-020-01339-9. Epub 2021 Jan 11.
[Article in German]

Abstract

Minimally invasive pancreatic surgery lags behind the development of other fields of application of minimally invasive surgery. After a very slow development over the last two decades minimally invasive pancreatic surgery has currently gained wider acceptance especially in centers. This is due if nothing else, to the increasing availability of robotic assistance systems, which provide maneuverable instruments as well as a 3‑dimensional and enlarged view. Meanwhile, the technical feasibility for even complex pancreatic resections has been shown. This gives rise to the question whether laparoscopic or robotic techniques can generate equal or better results (evidence) with respect to perioperative morbidity, survival after oncological resection and the quality of life. As with all innovative techniques, which are implemented in surgery, the transferability to a wider audience, teaching methods and cost-effectiveness have to be evaluated. This article presents the current scientific evidence for laparoscopic and robotic pancreatic head and left-sided pancreatic surgery.

Die minimal-invasive Pankreaschirurgie hängt der Entwicklung anderer Einsatzgebiete der minimal-invasiven Chirurgie hinterher. Nach sehr zögerlicher Entwicklung über die letzten zwei Dekaden werden minimal-invasive Operationstechniken aktuell verstärkt in Zentren angewendet. Dies liegt nicht zuletzt in der zunehmenden Verfügbarkeit robotischer Assistenzsysteme begründet, welche abwinkelbare Instrumente und dreidimensionale und vergrößerte Sicht bieten. Inzwischen konnte die technische Machbarkeit („feasability“) auch komplexester Pankreasresektionen gezeigt werden. Somit stellt sich die Frage, ob laparoskopische und robotische Operationen gleichwertige oder gar bessere Ergebnisse (Evidenz) hinsichtlich der perioperativen Morbidität, des Überlebens nach onkologischen Resektionen und der Lebensqualität bieten können. Wie bei allen innovativen Techniken, die in die Chirurgie Einzug halten, muss auch die Anwendbarkeit in der Breite, Lehrmethoden, Volumen-Outcome-Effekte sowie die Kosteneffektivität evaluiert werden. Wir stellen die aktuelle wissenschaftliche Evidenz zur laparoskopischen und robotischen Pankreaskopf- und Pankreaslinksresektion vor.

Keywords: Learning curve; Left-sided pancreatic resection; Minimally invasive pancreatic surgery; Pancreatic head resection; Robotic assisted pancreatic surgery.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Humans
  • Laparoscopy*
  • Minimally Invasive Surgical Procedures
  • Pancreas / surgery
  • Pancreatectomy
  • Pancreatic Neoplasms* / surgery
  • Quality of Life
  • Robotic Surgical Procedures*