[Infection prophylaxis in rheumatic diseases]

Z Rheumatol. 2021 Mar;80(2):149-157. doi: 10.1007/s00393-020-00938-5.
[Article in German]

Abstract

Infections affect morbidity and mortality of patients suffering from rheumatic diseases in an important way. Risk of infection is influenced generally by age and existing comorbidities as well as especially by activity of the rheumatic disease and immunosuppressive treatment. Correspondingly best possible reduction of disease activity and elimination or at least successful treatment of comorbidities are able to reduce infection risk. Patients at high risk of infection should be identified and be monitored in an intensified way. Furthermore risk is influenced by antirheumatic treatment, e.g. enhanced by long-term glucocorticoid treatment, reduced by optimisied use of disease-modifying antirheumatic drugs leading to best possible disease control. Finally protective antibiotic or antiviral treatment (e.g. in case of latent tuberculosis or hepatitis) as well as optimised vaccination status are able to reduce risk of infection further.

Infektionen spielen für die Morbidität und Mortalität von Patienten mit rheumatologischen Erkrankungen eine wichtige Rolle. Das Infektionsrisiko wird zum einen durch allgemeine Faktoren wie das Alter des Patienten und vorhandene Komorbiditäten, zum anderen krankheitsbezogen durch die Aktivität der Grunderkrankung selbst und durch die laufende – insbesondere immunsuppressive – Therapie bestimmt. Dementsprechend zählen zu wichtigsten risikoverringernden Maßnahmen eine optimale Kontrolle über die Krankheitsaktivität und die Erfassung und optimale Behandlung eventuell vorhandener Komorbiditäten. Notwendig ist außerdem die Erkennung und besondere Überwachung von Patienten mit erhöhtem Infektionsrisiko, wie z. B. schweren Infektionen in der Anamnese. Weiterhin kann die Wahl der antirheumatischen Therapie das Risiko beeinflussen: risikosteigernd wirken besonders Glucocorticoide (GC), eher risikosenkend bei guter Krankheitskontrolle und optimiertem Einsatz DMARDs („disease-modifying anti-rheumatic drugs“). Schließlich sorgen prophylaktische Maßnahmen wie Schutztherapien und optimierter Impfstatus für eine Verringerung des Infektionsrisikos.

Keywords: Antirheumatic drugs; Comorbidities; Infection management; Infection risk; Vaccination.

MeSH terms

  • Antirheumatic Agents / adverse effects
  • Antiviral Agents / therapeutic use
  • Glucocorticoids / therapeutic use
  • Humans
  • Immunosuppressive Agents / adverse effects
  • Infection Control
  • Infections
  • Rheumatic Diseases* / complications
  • Rheumatic Diseases* / drug therapy

Substances

  • Antirheumatic Agents
  • Antiviral Agents
  • Glucocorticoids
  • Immunosuppressive Agents