[COVID-19 Stress test for ensuring emergency healthcare: strategy and response of emergency medical services in Berlin]

Anaesthesist. 2021 May;70(5):420-431. doi: 10.1007/s00101-020-00890-8.
[Article in German]

Abstract

Background: The COVID-19 pandemic represents an unprecedented severe test for emergency medicine in Germany. In addition to in-hospital emergency medicine, prehospital emergency medicine has the decisive task of fully guaranteeing emergency medical healthcare. In this article the Berlin Fire Brigade shows new ways for emergency medical services to fulfil these increased responsibilities during the pandemic in prehospital emergency medicine in the State of Berlin.

Methods: A systematic presentation of the challenges and conceptional responses of preclinical emergency medicine to the COVID-19 pandemic was carried out using the example of the emergency medical services in the State of Berlin.

Results: The Berlin Fire Brigade has a dispatch center that coordinates all requests for assistance in the State of Berlin over the emergency telephone number 112. On average a total of 2565 emergency calls are received every 24 h, from which 1271 missions are generated. During the pandemic there was a striking increase in missions to patients with acute respiratory diseases (ARD). Of the missions 11% were carried out to patients with the suspicion of COVID-19. The duration of the emergency calls was extended on average by 1:36 min due to the additional questions in the pandemic protocol and the duration of the mission by an average of 17 min with the additional alarm keyword acute respiratory disease (ARD).

Conclusion: The continuing pandemic reveals that tasks and responsibilities of public services in emergency rescue go far beyond the immediate medical prevention of danger to life and limb. In addition to the controller and triage functions in the integrated dispatch center of the Berlin Fire Brigade (112), the emergency and healthcare measures could be ensured. This was accomplished by comprehensive measures for situation control, situation reports and mastering situations despite the lack of alternative outpatient care options, especially in the areas of general practitioner, public health care and medical specialist practices.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die COVID-19-Pandemie stellt die Notfallversorgung in Deutschland vor eine beispiellose Belastungsprobe. Neben der klinischen Notfallversorgung in den Notaufnahmen der Krankenhäuser kommt der präklinischen Notfallrettung die entscheidende Sicherstellungsaufgabe notfallmedizinischer Gesundheitsversorgung zu. Die Berliner Feuerwehr zeigt in dem vorliegenden Beitrag für die Notfallrettung im Land Berlin neue Wege auf, dieser gewachsenen Verantwortung in der prähospitalen Patientenversorgung gerecht zu werden.

Methode: Es erfolgte eine systematische Darstellung der Herausforderungen und konzeptionellen Antworten der präklinischen Notfallmedizin auf die COVID-19-Pandemie am Beispiel der Notfallrettung im Land Berlin.

Ergebnisse: Die Berliner Feuerwehr koordiniert in einer zentralen Leitstelle für das Land Berlin alle Hilfeersuchen des Notrufs 112. Je 24 h gehen im Mittel 2565 Notrufe ein, aus denen 1271 Einsätze generiert werden. Im Rahmen der Pandemie kam es zu einer deutlichen Zunahme an Einsätzen zu Patienten mit akuten respiratorischen Erkrankungen (ARE). So erfolgten 11 % der Einsätze zu Patienten mit dem Verdacht einer COVID-19-Erkrankung. Die Notrufdauer verlängerte sich bei ergänzender Abfrage des „Pandemie-Protokolls“ im Schnitt um 1:36 min, die Einsatzdauer bei Einsätzen mit Alarmstichwort-Zusatz „akute respiratorische Erkrankung [ARE.]“ im Mittel um 17 min.

Schlussfolgerung: Die andauernde Pandemie macht deutlich, dass Aufgaben und Verantwortung der öffentlichen Träger der Notfallrettung über die unmittelbare, medizinische Gefahrenabwehr für Leib und Leben hinausgehen. Neben einer Lotsen- und Triage-Funktion in der integrierten Leitstelle der Berliner Feuerwehr (112) konnte durch umfassende Maßnahmen der Lageüberwachung, Lagedarstellung und Lagebewältigung trotz Ausfall alternativer, ambulanter Versorgungsangebote u. a. im Bereich der Haus- und Facharztpraxen die Notfall- resp. Gesundheitsversorgung sichergestellt werden.

Keywords: Berlin Fire Brigade; Corona; Emergency medical services; Pandemic; SARS-CoV‑2.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Berlin
  • COVID-19 / diagnosis*
  • COVID-19 / physiopathology
  • COVID-19 / therapy
  • Emergency Medical Services / methods*
  • Emergency Responders
  • Emergency Service, Hospital
  • Exercise Test / methods*
  • Firefighters
  • Humans
  • Pandemics
  • Respiratory Distress Syndrome / etiology
  • Respiratory Distress Syndrome / therapy
  • Triage