Screening, Management and Delivery in Twin Pregnancy

Ultraschall Med. 2021 Aug;42(4):367-378. doi: 10.1055/a-1248-8896. Epub 2020 Oct 5.
[Article in English, German]

Abstract

The following AWMF guideline (DGGG/AGG & DEGUM responsible) deals with the diagnosis, screening and management of twins as well as the timing and mode of birth.Twin pregnancies can be classified as dichorionic diamniotic (DC DA), monochorionic diamniotic (MC DA) and monochorionic monoamniotic (MC MA) which are always monochorionic.Twin pregnancies can be concordant (both twins are affected) or discordant (only one twin is affected) for chromosomal defects, malformations, growth restriction and hemodynamic disorders.Chorionicity is the prognostically most significant parameter. Monochorial twins have significantly higher risks of intrauterine morbidity and mortality compared to dichorial twins.In particular, general aspects of twin pregnancies such as dating, determination of chorionicity and amnionicity, the labeling of twin fetuses and the perinatal switch phenomenon are discussed.Routine monitoring of MC and DC twin pregnancies with ultrasound at 11-13+ 6 weeks of gestation for chromosomal defects, invasive prenatal diagnosis, first-trimester NT or CRL discrepancies, early diagnosis of fetal anatomical defects, and management of twins with abnormalities, including selective fetocide, is described.Second trimester screening and management for preterm birth, intrauterine selective growth restriction (sFGR), classification of monochorial twins with sFGR, and management of the surviving twin after the death of the co-twin are described.Complications exclusively affecting MC twins include Twin to Twin Transfusion Syndrome (TTTS) with the important topics screening, prognosis, complications of laser therapy, timing of delivery, risks for brain abnormalities and delayed neurological development, Twin Anemia-Polycythemia Sequence (TAPS) and Twin Reversed Arterial Perfusion (TRAP) Sequence. This also includes MC MA twins as well as conjoined twins.Finally, the birth mode and time for DC and MC twin pregnancies are described.The information is summarized in 62 recommendations for action, 4 tables and 8 illustrations with comprehensive background texts.The guideline is an international guideline adaptation (ISUOG, NICE) as well as a systematic literature search and is up-to-date.

In der folgenden AWMF-Leitlinie (DGGG/AGG & DEGUM federführend) werden die Diagnostik, das Screening und Management von Zwillingen sowie Zeitpunkt und Modus der Geburt behandelt.Zwillingsschwangerschaften können in dichorial-diamniale (DC DA), monochorial-diamniale (MC DA) und monoamniale (MC MA) – welche immer monochorial sind – unterteilt werden.Zwillingsschwangerschaften können für Chromosomenstörungen, Fehlbildungen, Wachstumsretardierung und hämodynamische Störungen konkordant (beide sind betroffen) oder diskordant sein (hier ist nur einer von beiden betroffen).Der prognostisch bedeutsamste Parameter ist die Chorionizität. Monochoriale Zwillinge weisen deutlich höhere Risiken für eine intrauterine Morbidität und Mortalität auf als dichoriale Zwillinge.Im Einzelnen wird Allgemeines zu Zwillingsschwangerschaften wie Datierung, Bestimmung der Chorionizität und Amnionizität, die Bezeichnung von Zwillingsfeten und das perinatale Switch-Phänomen diskutiert.Das Routine-Monitoring von MC- und DC-Zwillingsschwangerschaften mit Ultraschall zwischen 11 und 13+ 6 Schwangerschaftswochen auf Chromosomenstörungen, die invasive Pränataldiagnostik, Diskordanzen der NT oder SSL im ersten Trimenon, die frühe strukturierte Fehlbildungsdiagnostik sowie das Management bei für fetale Fehlbildungen diskordanten Zwillingen einschließlich des selektiven Fetozids werden beschrieben.Das Zweittrimester-Screening und Management auf Frühgeburt und auf intrauterine selektive Wachstumsrestriktion (sFGR), die Klassifikation monochorialer Zwillinge mit sFGR und das Management des überlebenden Zwillings nach Fruchttod des Co-Zwillings werden behandelt.Ausschließlich MC-Zwillinge betreffende Komplikationen sind das Zwillingstransfusionssyndrom (TTTS) mit den wichtigen Themen Screening, Prognose, Komplikationen der Lasertherapie, Entbindungszeitpunkt, Risiken für Gehirnanomalien und neurologische Entwicklungsverzögerung, die Twin Anemia–Polycythemia Sequence (TAPS) und die Twin Reversed Arterial Perfusion (TRAP) Sequence. Hierzu gehören auch die MC-MA-Zwillinge einschließlich der siamesischen Zwillinge.Zuletzt werden der Geburtsmodus und -zeitpunkt von DC- und MC-Zwillingsschwangerschaften beschrieben.Die Informationen sind in 62 Handlungsempfehlungen, 4 Tabellen und 8 Abbildungen mit umfassenden Hintergrundtexten zusammengefasst.Die Leitlinie ist eine internationale LL-Adaptation (ISUOG, NICE) sowie eine systematische Literaturrecherche und ist up to date.

MeSH terms

  • Female
  • Fetal Growth Retardation / diagnostic imaging
  • Fetofetal Transfusion* / diagnostic imaging
  • Humans
  • Infant, Newborn
  • Pregnancy
  • Pregnancy, Twin
  • Premature Birth*
  • Twins, Monozygotic