[Operate, cancel, postpone or select?]

Gefasschirurgie. 2020;25(6):417-422. doi: 10.1007/s00772-020-00686-5. Epub 2020 Sep 2.
[Article in German]

Abstract

Regional centers performing vascular surgery in Austria (n = 15) were invited in mid-April 2020 by the Austrian Society of Vascular Surgery (ÖGG) to participate in a nationwide survey about implications of the COVID-19 pandemic. Ultimately, a total of 12 centers (80%) answered the questionnaire.All centers were confronted with patients who tested positive for COVID-19 and 75% also had medical personnel who were positive. In contrast, only 25% of the departments of vascular surgery had positively tested patients and 33% had positive staff members. In all departments of vascular surgery elective vascular procedures were either stopped (cancelled or deferred) or selectively limited, including patients with asymptomatic carotid stenosis, aortic aneurysms smaller than 7 cm, peripheral arterial aneurysm, peripheral artery occlusive disease Fontaine stage II and varicosities. All centers continued to carry out operations for all types of vascular surgical emergencies. The strategies of the centers were heterogeneous for patients with chronic ulcers, chronic mesenteric insufficiency, asymptomatic aortic aneurysms larger than 7 cm and shunt surgery.Decisions on surgery cancellation seemed to be particularly problematic due to the uncertain time period of the COVID-19 measures. As a consequence, the risk associated with cancellation or delayed treatment was difficult to assess. At present, especially indications with nonuniform management strategies need selective attention and additional analysis in single center and multicenter studies. In addition, patients might suffer from relevant psychological problems because of surgery cancellations. Changes in the daily routine due to the COVID-19 pandemic may have a long-term impact on health status and may show significant demographic and geographic variations.

Gefäßchirurgische Zentren in Österreich (n = 15) wurden Mitte April 2020 mit erklärendem Begleitschreiben des Vorstands der Österreichischen Gesellschaft für Gefäßchirurgie (ÖGG) eingeladen, an einer Onlineumfrage über die Implikationen der COVID-19-Pandemie teilzunehmen. Insgesamt 12 Zentren (80 %) haben den Fragebogen ausgefüllt.

Alle Zentren waren mit positiv getesteten Patienten und 75 % auch mit positiv getesteten Mitarbeitern konfrontiert. Deutlich seltener war dies jedoch an den gefäßchirurgischen Abteilungen (positiv getestete Patienten in 25 %/Mitarbeiter in 33 %). Elektive Eingriffe wurden an allen Abteilungen entweder gestoppt (abgesagt oder verschoben) oder selektiv eingeschränkt. Dies betraf u. a. auch symptomfreie Patienten mit Karotisstenose, Aortenaneurysma kleiner 7 cm, peripherem Aneurysma, PAVK im Stadium II nach Fontaine oder Varikose. In allen Zentren wurden weiterhin uneingeschränkt gefäßchirurgische Notfälle behandelt. Uneinheitlich war das Vorgehen bei chronischen Ulzera, chronischer Mesenterialinsuffizienz, symptomfreiem Aortenaneurysma größer 7 cm und in der Shuntchirurgie.

Insgesamt war v. a. die zum Zeitpunkt der OP-Verschiebungen unklare Befristung der Maßnahmen problematisch, somit war auch das Risiko der abgesagten bzw. hinausgezögerten Behandlung nicht leicht abschätzbar. Für die Indikationen mit uneinheitlichem Vorgehen sollte unizentrisch und multizentrisch das Ergebnis der Patienten analysiert werden, auch hinsichtlich der mit der Verschiebung assoziierten psychologischen Belastung. Zudem bedürfen auch die aufgrund der COVID-19-Pandemie erfolgten Veränderungen im Alltag einer kritischen Auswertung, auch hinsichtlich demografischer und geografischer Unterschiede. Es ist anzunehmen, dass die Auswirkungen der COVID-19-Pandemie langfristig bedeutsam sind.

Keywords: Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2; Surgery cancellation; Surgery triage; Survey; Vascular surgical procedures.

Publication types

  • English Abstract
  • Review