Revised FIGO Staging for Cervical Cancer - A New Role for MRI

Rofo. 2020 Oct;192(10):937-944. doi: 10.1055/a-1198-5729. Epub 2020 Jul 30.
[Article in English, German]

Abstract

Cervical cancer is still the fourth most common malignancy in women worldwide and has a high mortality rate. The prognosis as well as the therapy depends largely on the extent of the tumor at the time of initial diagnosis. This shows the importance of correct staging of cervical cancer. In order to promote a globally uniform approach, staging of cervical cancer in the past was based on widespread examinations such as exam under anesthesia, histology from cervical conization or biopsy, systematic lymphadenectomy, cystoscopy, proctoscopy, i. v.-pyelogram and chest X-ray. However, as the primary tumor stage was often underestimated, the 2018 revised FIGO classification now permits cross-sectional imaging techniques and pathological findings to be incorporated into disease staging or an already existing stage to be adapted based on radiological findings. Thanks to its excellent soft tissue contrast, magnetic resonance imaging (MRI) is the method of choice for local-regional staging of cervical cancer, evaluating the response to treatment, detecting tumor recurrence and for follow-up examinations. It is important that radiologists interpreting pelvic MRI in case of suspected cervical cancer are familiar with the current FIGO staging system. This is the only way to determine the tumor stage as precisely as possible and thus lay the foundation for the success of therapy for patients. The aim of this review is to present the changes of the revised FIGO classification as well as to show the importance of MRI as the method of choice for local-regional tumor staging as a complement to clinical examination. KEY POINTS:: · Cervical cancer is still the world's fourth most common female cancer and has a high mortality rate.. · The FIGO classification for staging cervical cancer in the past was based on clinical and widespread examinations.. · The primary tumor stage has often been underestimated with the FIGO staging system since 2018.. · Since 2018, cross-sectional imaging techniques have been incorporated into disease staging.. · MRI is the method of choice for local-regional tumor staging, evaluation of the response to treatment, detection of tumor recurrence and possible complications.. CITATION FORMAT: · Merz J, Bossart M, Bamberg F et al. Revised FIGO Staging for Cervical Cancer - A New Role for MRI. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 937 - 944.

Das Zervixkarzinom ist weltweit noch immer das vierthäufigste Malignom der Frau und hat eine hohe Mortalitätsrate. Die Prognose sowie die Therapie hängen maßgeblich von der Tumorausdehnung bei Erstdiagnose ab. Daraus wird ersichtlich, welchen Stellenwert das Staging des Zervixkarzinoms hat. Um ein weltweit einheitliches Vorgehen zu ermöglichen, beruhte das Staging des Zervixkarzinoms bis 2018 auf flächendeckend verfügbaren Untersuchungen wie der Narkoseuntersuchung, der histologischen Sicherung mittels Konisation oder Zervixbiopsie, der systematischen pelvinen und gegebenenfalls retroperitonealen Lymphonodektomie sowie der Zystoskopie und Proktoskopie, dem i. v.-Pyelogramm und dem Röntgen-Thorax. Da jedoch das primäre Tumorstadium mit dem alten Staging-System häufig unterschätzt wurde, berücksichtigt die 2018 überarbeitete FIGO-Klassifikation nun erstmals Schnittbildverfahren zur Festlegung des initialen Tumorstadiums. Außerdem darf ein bereits festgelegtes Tumorstadium auf Grundlage radiologischer Befunde angepasst werden. Die Magnetresonanztomografie (MRT) ist dank ihres hervorragenden Weichgewebekontrastes die Methode der Wahl für das lokale Tumorstaging, ebenso wie für die Evaluation des Therapieerfolgs, die Detektion von Tumorrezidiven sowie für Nachsorgeuntersuchungen. Radiologen, die eine Becken-MRT bei Verdacht auf Zervixkarzinom interpretieren, müssen also vertraut sein mit dem aktuellen Staging-System nach FIGO. Denn nur so gelingt es, das Tumorstadium möglichst exakt festzulegen und damit den Grundstein für den Therapieerfolg für die Patientinnen zu legen. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist es, die Neuerungen der überarbeiteten FIGO-Klassifikation darzustellen sowie den Stellenwert der MRT als Methode der Wahl für das lokale Tumorstaging als Ergänzung zu der klinischen Untersuchung aufzuzeigen. KERNAUSSAGEN:: · Das Zervixkarzinom ist weltweit das vierthäufigste Karzinom der Frau und hat eine hohe Mortalitätsrate.. · Die FIGO-Klassifikation zum Staging des Zervixkarzinoms beruhte bis 2018 auf klinischen, flächendeckend verfügbaren Untersuchungsmethoden.. · Das primäre Tumorstadium wurde mit dem alten Staging-System häufig unterschätzt.. · Seit 2018 werden Schnittbildverfahren zur Darstellung des Lokalbefundes im Staging-System berücksichtigt.. · Die MRT ist die Methode der Wahl für das lokale Tumorstaging, die Evaluation des Therapieerfolgs und die Detektion von Tumorrezidiven und möglichen Komplikationen.. ZITIERWEISE: · Merz J, Bossart M, Bamberg F et al. Revised FIGO Staging for Cervical Cancer – A New Role for MRI. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 937 – 944.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Cervix Uteri / pathology
  • Female
  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging / methods*
  • Neoplasm Recurrence, Local / pathology
  • Neoplasm Staging / methods*
  • Prognosis
  • Sensitivity and Specificity
  • Uterine Cervical Neoplasms / pathology*