Long-term Stack splint immobilization for closed tendinous Mallet Finger

Handchir Mikrochir Plast Chir. 2020 Jun;52(3):170-175. doi: 10.1055/a-1170-6660. Epub 2020 Jun 12.

Abstract

Background: Closed tendinous mallet finger can be treated non-operatively by extension splinting of the distal interphalangeal joint (DIPJ) for 6 to 8 weeks. However, method of conservative treatment in detail differs among various reports, especially in type of orthosis, duration of full-time immobilization and additional night orthotic wear after full-time immobilization. In our institution, full-time Stack splint is applied with distal interphalangeal joint (DIPJ) in extension for 12 weeks and night orthosis is worn for 4 weeks.

Purpose: The purpose of this study was to evaluate clinical and functional outcomes of tendinous mallet finger using our treatment protocol.

Patients and methods: Between March 2007 and December 2017, patients with tendinous mallet finger who were managed conservatively according to our treatment protocol were retrospectively reviewed. A total of 100 patients (101 cases) were enrolled, including 77 males and 23 females. Extension lag was measured before, soon after treatment, and at the final follow-up. Flexion angle of DIP joint was measured at the final follow-up. Patients were clinically evaluated based on the Crawford classification scale and Abouna & Brown criteria.

Results: The mean age of patients was 40 years and the mean follow-up was 48 months. The mean extension lag was 28.3 degrees initially and 2.6 degrees at the final follow-up. (p-value < 0.001) Flexion angle at the final follow-up was 68.3 degrees. Based on the Crawford classification scale, 56 % of patients had excellent results, and 25 % of patients had good results. According to Abouna & Brown criteria, 78 % of patients had success results and 7.5 % of patients had improved results.

Conclusions: Wearing orthosis for up to 16 weeks (12 weeks full time and 4 weeks night orthosis) in the treatment of tendinous mallet finger injuries can achieve satisfying result.

Hintergrund: Gedeckte Strecksehnenrupturen des Fingerendgelenkes (DIP) werden konservativ mittels Ruhigstellung in Streckstellung für 6 bis 8 Wochen behandelt. Die in der Literatur beschriebenen Behandlungsmethoden differieren insbesondere in Bezug auf die Art der Orthese, die Dauer der Vollzeitimmobilisierung und die Dauer des zusätzlichen Tragens der Schiene in der Nacht nach der Vollzeitimmobilisation. In unserer Einrichtung erfolgt eine Vollzeitimmobilisation des Endgelenkes mittels Stackʼscher Schiene für 12 Wochen, gefolgt von einer weiteren Ruhigstellung zur Nacht für 4 Wochen. ZIEL: Diese Studie untersucht die klinischen Ergebnisse der konservativen Behandlung der gedeckten Strecksehnenruptur des Fingerendgelenkes unter Verwendung unseres Behandlungsprotokolls.

Patienten und methoden: 100 Patienten (77 Männer und 23 Frauen; 101 verletzte Finger), bei denen zwischen März 2007 und Dezember 2017 eine gedeckte Strecksehnenruptur am Fingerendgelenk gemäß unserem Behandlungsprotokoll konservativ behandelt wurde, wurden nachuntersucht. Das Extensionsdefizit wurde vor Behandlungsbeginn, am Behandlungsende und bei der letzten Nachuntersuchung gemessen. Ebenso wurde die aktive Flexion im DIP-Gelenk bei der letzten Nachuntersuchung gemessen. Die klinischen Ergebnisse wurden anhand der Crawford-Klassifikation und der Abouna-und-Brown-Kriterien bewertet.

Ergebnisse: Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 40 Jahre, die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit 48 Monate. Das durchschnittliche Extensionsdefizit betrug vor Behandlung 28,3 Grad und bei der letzten Nachuntersuchung 2,6 Grad (p-Wert < 0,001). Die aktive Flexion im DIP-Gelenk betrug bei der letzten Nachuntersuchung durchschnittlich 68,3 Grad. Basierend auf der Crawford-Klassifikation hatten 56 % der Patienten hervorragende und 25 % gute Ergebnisse. Nach den Abouna-und-Brown-Kriterien wurde die Behandlung in 78 % als erfolgreich eingestuft und in weiteren 7,5 % hatte sie zumindest zu einem verbesserten Ergebnis geführt.

Schlussfolgerungen: Bei der gedeckten Strecksehnenruptur des Fingerendgelenkes lässt sich durch Tragen einer Orthese für 16 Wochen (12 Wochen Vollzeit und 4 Wochen zur Nacht) ein zufriedenstellendes Ergebnis erzielen.

MeSH terms

  • Adult
  • Female
  • Finger Injuries / therapy*
  • Finger Joint
  • Hand Deformities, Acquired*
  • Humans
  • Male
  • Retrospective Studies
  • Splints
  • Treatment Outcome