[Opioids in patients with renal impairment]

Ther Umsch. 2020;77(1):10-13. doi: 10.1024/0040-5930/a001144.
[Article in German]

Abstract

Opioids in patients with renal impairment Abstract. Renal impairment can reduce the elimination of certain opioids and their metabolites. Accumulation and toxicity may occur. Due to their pharmacokinetic properties, fentanyl, alfentanil and buprenorphine can be used safely in patients with renal impairment. Codeine and pethidine should be avoided entirely. Morphine should also be avoided if the creatinine clearance is below 30 ml / min. Reduced dose hydromorphone is an alternative here. Methadone, oxycodone and tramadol should be used with caution and in reduced doses. In this article we briefly explain the renal elimination processes, certain pharmacokinetic properties of the different opioids and the recommendations for clinical practice.

Zusammenfassung. Eine Nierenfunktionsstörung kann die Elimination von bestimmten Opioiden und ihren Metaboliten reduzieren. Es kann zu Akkumulation und Toxizität kommen. Aufgrund ihrer pharmakokinetischen Eigenschaften sind Fentanyl, Alfentanil und Buprenorphin bei Patienten mit Niereninsuffizienz gut einsetzbar. Codein und Pethidin sollten ganz vermieden werden. Morphin sollte bei einer Kreatinin-Clearance unter 30 ml / min ebenfalls vermieden werden. Hydromorphon in reduzierter Dosis ist hier eine Alternative. Methadon, Oxycodon und Tramadol sollten nur mit Vorsicht und in reduzierter Dosis verwendet werden. In diesem Artikel erläutern wir kurz die renalen Eliminationsprozesse, wesentliche pharmakokinetische Eigenschaften der verschiedenen Opioide und die Schlussfolgerung für die Klinik.

MeSH terms

  • Analgesics, Opioid / adverse effects*
  • Fentanyl
  • Humans
  • Hydromorphone
  • Oxycodone
  • Tramadol*

Substances

  • Analgesics, Opioid
  • Tramadol
  • Oxycodone
  • Hydromorphone
  • Fentanyl