Choroidal Manifestation of Systemic Non-Tuberculous Mycobacterial Infection: A Case Series

Klin Monbl Augenheilkd. 2020 Apr;237(4):493-496. doi: 10.1055/a-1112-7155. Epub 2020 Mar 27.

Abstract

Purpose: To describe choroidal findings associated with disseminated systemic non-mycobacterial infection.

Methods: A retrospective observational case series included two patients (four eyes) with non-tuberculous mycobacterial disease. The activity of choroidal lesions was assessed by clinical examination, supported by colour fundus photography, fundus autofluorescence imaging, indocyanine green angiography, fluorescence angiography, and optical coherence tomography (OCT) angiography. The relationships between clinical symptomatology, choroidal findings, and systemic disease activity were evaluated.

Results: One subject diagnosed with aortic graft infection showed positive cultures for Mycobacterium chimaera. One HIV-positive subject showed a positive saliva culture for Mycobacterium avium. At presentation, all subjects showed chorioretinal manifestation. In one patient, the lesions were active and in the other patient, the lesions appeared inactive. With activity of disseminated chorioretinitis, the lesions had indistinct, blurred borders on fluorescence angiography and indocyanine green angiography and were hyporeflective with well-defined borders on OCT imaging.

Conclusion: Multimodal imaging enables distinction between active and inactive lesions, thus supporting therapeutic management. Choroidal presentation of active disseminated mycobacterium infection indicates activity of systemic disease. Thus, even if the patient is not immunocompromised, an underlying systemic involvement should be ruled out.

Zielsetzung: Beschreibung der Assoziation zwischen chorioidaler Beteiligung und systemischer, nicht tuberkulöser Mykobakterieninfektion.

Methodik: Retrospektive Auswertung einer Fallserie von 2 Patienten (4 Augen) mit dem Befall von nicht tuberkulösen Mykobakterien. Wir beurteilten die Aktivität der chorioidalen Läsionen mittels klinischer Untersuchung, Fundusfotografie, Fundusautofluoreszenzaufnahmen, Fluoreszenzangiografie und Indocyaningrünangiografie. Wir evaluierten die Assoziation zwischen Symptomen, chorioidaler Manifestation und systemischer Krankheitsaktivität.

Resultate: Ein Patient mit Aortenprotheseninfekt hatte positive Blutkulturen für Mycobacterium chimaera und bei dem anderen Patienten wurde im Sputum Mycobacterium avium nachgewiesen. Bei der ophthalmologischen Erstvorstellung zeigten beide Patienten eine chorioretinale Manifestation. Bei einem Patienten stellten sich die Läsionen aktiv dar, bei einem Patienten inaktiv. In der Fluoreszenzangiografie und der Indocyaningrünangiografie stellten sich die aktiven Herde mit unregelmäßigen, unscharf begrenzten Rändern dar. Im OCT waren die aktiven Läsionen hyporeflektiv und scharf begrenzt.

Ergebnis: Multimodale Bildgebung hilft bei der Unterscheidung zwischen aktiven und inaktiven Läsionen, dies kann das weitere therapeutische Vorgehen entscheidend beeinflussen. Auch bei Patienten, die nicht immunsupprimiert sind, sollte bei entsprechenden chorioretinalen Befunden eine systemische Erkrankung ausgeschlossen werden.

MeSH terms

  • Choroid
  • Fluorescein Angiography
  • Humans
  • Multimodal Imaging*
  • Mycobacterium
  • Nontuberculous Mycobacteria*
  • Retrospective Studies
  • Tomography, Optical Coherence

Supplementary concepts

  • Mycobacterium chimaera