[Symptom Control in Palliative Care]

Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2020 Jan;55(1):12-26. doi: 10.1055/a-0862-4189. Epub 2020 Jan 22.
[Article in German]

Abstract

Patients with palliative diseases often suffer from a variety of onerous symptoms with marked impairment in quality of life. The treatment is often difficult. One reason is that patients usually have several problems at the same time. Another reason is that the need for medication can cause additional side effects, which in turn have to be treated as well. In this article we explain most of these symptoms and give treatment recommendations based on the current literature (excluding pain therapy). In particular, this article is divided into the following sub-items: mucositis/stomatitis, dyspnea, nausea, constipation, anxiety, depression, weakness/fatigue, delirium, sleep disorders and terminal restlessness, pruritus, pleural effusion, ascites. Most palliative patients need individualized treatment. Sometimes medication has to be used in an off-label way, and sometimes one must just hold a hand and be there for the patient or their relatives. The most important principle in working with palliative care patients is to maintain or restore quality of life. Our therapy should always be adapted to the needs of the patient and the most important goal is to preserve our patients' autonomy.

Patienten in palliativer Erkrankungsphase leiden häufig unter einer Vielzahl belastender Symptome mit deutlicher Einschränkung der Lebensqualität. Die Behandlung gestaltet sich hierbei oftmals schwierig. Zum einen, da die Patienten zumeist mehrere Probleme gleichzeitig mitbringen, und zum anderen, weil die notwendigen Medikamente an anderer Stelle Nebenwirkungen hervorrufen können, die ihrerseits wiederum behandelt werden müssen. Im vorliegenden Artikel erläutern wir einen Großteil dieser Symptome und geben Behandlungsempfehlungen anhand der aktuellen Literatur (ausgenommen Schmerztherapie). Im Speziellen ist der Artikel in folgende Unterpunkte gegliedert: Mukositis/Stomatitis, Atemnot, Übelkeit, Obstipation, Angst, Depression, Schwäche/Fatigue, Delir, Schlafstörungen und terminale Unruhe, Pruritus, Pleuraerguss, Aszites. Nur selten kann man in der Arbeit mit Palliativpatienten nach Lehrbuch vorgehen. Man muss improvisieren, Medikamente abseits ihrer Zulassung (Off-Label) gebrauchen oder manchmal auch einfach nur da sein. Der wichtigste Grundsatz in der Arbeit mit Palliativpatienten liegt in der Erhaltung oder Wiederherstellung der Lebensqualität. Unsere Therapie sollte immer an die Bedürfnisse des Patienten angepasst sein und es gilt, die Autonomie des Betroffenen zu wahren.

MeSH terms

  • Anxiety
  • Depression
  • Dyspnea
  • Humans
  • Nausea
  • Neoplasms* / therapy
  • Palliative Care*
  • Quality of Life
  • Terminal Care*