Risks and Strategies to Avoid Approach-Related Complications During Operative Treatment of Pelvic Ring or Acetabular Fractures

Z Orthop Unfall. 2021 Apr;159(2):144-152. doi: 10.1055/a-1023-4756. Epub 2019 Dec 3.
[Article in English, German]

Abstract

Injuries of the pelvic ring or the acetabulum are either to be found in young patients with high energy trauma mechanisms or in geriatric patients after simple falls with very low impact energy. The indication for surgical stabilization is given by the grade of instability. Exact knowledge of the different possible surgical approaches is essential for the planning of the surgical treatment. Both, knowledge of reachable anatomical structures and possible risks of the different approaches are important. In this review, we summarize the standard surgical approaches to the pelvic ring and to the acetabulum. We describe the reachable anatomical structures for each approach, approach-related pitfalls, and we focus on strategies to reduce approach-related complications.

Verletzungen des Beckenrings lassen sich grundsätzlich einteilen in Verletzungen des vorderen und des hinteren Beckenrings. Bei Frakturen des Azetabulums dagegen unterscheidet man Frakturen mit Hauptdislokation im Bereich des vorderen Pfeilers von Frakturen des hinteren Pfeilers. Inwieweit eine operative Stabilisierung indiziert ist, hängt jeweils vom Grad der Instabilität ab. Zur Osteosynthese des Beckenrings bzw. des Azetabulums stehen zahlreiche operative Zugangswege zur Verfügung. Die Wahl des operativen Zugangs richtet sich daher – wie üblich in der Chirurgie – vornehmlich nach dem operativen Ziel und den anatomischen Strukturen, die erreicht werden sollen. Im Fall des Beckenrings und des Azetabulums bieten sich hier bspw. die ventralen und die dorsalen Zugänge an. Die genaue Kenntnis der Risiken der jeweiligen Zugangswege ist wichtig. Eine exakte, an der Anatomie orientierte Planung unter Berücksichtigung der individuellen Risikofaktoren des jeweiligen Patienten hilft, die zugangsbedingte Morbidität zu reduzieren und die Patientensicherheit zu erhöhen.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Acetabulum / diagnostic imaging
  • Acetabulum / injuries
  • Acetabulum / surgery
  • Aged
  • Fracture Fixation, Internal
  • Fractures, Bone* / surgery
  • Hip Fractures* / surgery
  • Humans
  • Pelvic Bones* / diagnostic imaging
  • Pelvic Bones* / injuries
  • Pelvic Bones* / surgery
  • Spinal Fractures*