Proximal Femoral Osteotomies in the Adolescence: Indications and Treatment Strategies

Z Orthop Unfall. 2021 Apr;159(2):153-163. doi: 10.1055/a-1023-4679. Epub 2019 Nov 27.
[Article in English, German]

Abstract

Proximal femoral osteotomies are common surgical interventions to treat hip deformities in pediatric orthopedics. The aim of proximal femoral osteotomies is to optimise hip containment by using varus or valgus osteotomy, flexion or extension osteotomy with shortening, lengthening or derotation of the femoral neck. Furthermore improved muscular dysbalance by enhancing the femoral offset, extension of the range of motion and pain reduction are important surgical intentions. In the long term, a proximal femoral osteotomy is meant to minimize the probability of an early osteoarthritis of the hip. In the current literature many different types of proximal femoral osteotomies are described. They can be divided concerning their anatomical localization into subcapital, base of the femoral neck, intertrochanteric and subtrochanteric osteotomies. A profound knowledge about the deformity and the anatomical situation is essential to choose the appropriate osteotomy. The aim of this review is to show the different ways of proximal femoral osteotomies and their indications after having done a selective literature research. Furthermore over the last years the osteosynthesis materials have changed from blade plates (non-locking) to locking compression plates which allow an early re-mobilization without hip spica casts.

Proximale Femurosteotomien sind in der Kinderorthopädie ein häufiger Eingriff zur Korrektur hüftgelenksnaher Deformitäten. Ziel der proximalen Femurosteotomien ist i. d. R. die Optimierung des Containments der Hüfte durch Varisierung oder Valgisierung, Extension oder Flexion mit ggf. begleitender Verkürzung, Verlängerung oder Derotation. Weitere operative Ziele sind die Verbesserung einer möglichen muskulären Dysbalance durch Optimierung des femoralen Offsets, Erweiterung des Bewegungsumfangs und Schmerzreduktion. Langfristig gilt es, durch die proximale Femurosteotomie den Progress einer frühzeitigen Koxarthrose zu minimieren. In der Literatur ist die Bandbreite der beschriebenen proximalen Femurosteotomien groß. Grob lassen sie sich anhand ihrer anatomischen Lokalisation in subkapital, basozervikal, intertrochantär und subtrochantär unterteilen. Zur richtigen Wahl des operativen Verfahrens ist ein profundes Wissen über die Genese der Erkrankung und Indikationsstellung notwendig. Ziel der vorliegenden Literaturübersicht ist es, anhand einer selektiven Literaturrecherche die unterschiedlichen Osteotomieverfahren am proximalen Femur sowie ihre Indikationen darzustellen. Zusätzlich zeigt sich in den letzten Jahren ein Wechsel hinsichtlich des verwendeten Osteosyntheseverfahrens hin zu winkelstabilen Implantaten. Aufgrund der Winkelstabilität entfällt i. d. R. die postoperative Ruhigstellung im Becken-Bein-Gips und erleichtert somit dem jungen Patienten eine zügige Remobilisation.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Adolescent
  • Bone Plates
  • Child
  • Femur Neck
  • Femur* / diagnostic imaging
  • Femur* / surgery
  • Humans
  • Osteotomy*
  • Range of Motion, Articular