Comparison of intensity-modulated radiation therapy alone vs. intensity-modulated radiation therapy combined with chemotherapy in elderly nasopharyngeal carcinoma patients (aged >65 years)

Strahlenther Onkol. 2020 Mar;196(3):270-279. doi: 10.1007/s00066-019-01533-7. Epub 2019 Nov 20.

Abstract

Purpose: The efficacy and tolerability of adding chemotherapy to radiotherapy in the era of intensity-modulated radiation therapy (IMRT) remain controversial among older patients with nasopharyngeal carcinoma (NPC). The present study compared IMRT alone with IMRT in combination with chemotherapy in elderly NPC patients.

Methods: Between January 2011 and December 2014, 102 patients aged >65 years with NPC who received IMRT alone (IMRT group) or IMRT in combination with chemotherapy (IMRT/CT group) were enrolled. Patients from both treatment arms were pair-matched (1:1 ratio) based on six clinical factors. Differences in overall survival (OS), disease-free survival (DFS), locoregional relapse-free survival (LRRFS), and distant metastasis-free survival (DMFS) were assessed using the Kaplan-Meier method and Cox proportional hazards models, whereas the toxicity profile was assessed using Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE) version 4.

Results: No significant differences were noted in OS (72.1% vs. 72.5%, p = 0.799), DFS (65.9% vs. 70.1%, p = 0.733), LRRFS (76.4% vs. 71.6%, p = 0.184), and DMFS (90.8% vs. 98.0%, p = 0.610) between the IMRT and IMRT/CT groups. Multivariate analyses showed that chemotherapy was not an independent factor for OS, DFS, LRRFS, and DMFS. However, the incidences of grade 3 vomiting/nausea (p = 0.000), leukopenia/neutropenia (p = 0.000), thrombocytopenia (p = 0.041), and anemia (p = 0.040) were significantly higher in the IMRT/CT group compared with the IMRT group. No grade 4 toxicities were observed.

Conclusion: IMRT alone was similar to IMRT/CT in treating elderly NPC patients (age >65 years), with comparable survival outcomes and less grade 3 toxicities.

Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Die Wirksamkeit und Verträglichkeit einer zusätzlich zur Strahlentherapie durchgeführten Chemotherapie in einer Zeit intensitätsmodulierter Radiotherapie (IMRT) bleibt bei älteren Patienten mit Nasopharynxkarzinom (NPC) umstritten. Die vorliegende Studie verglich IMRT allein mit IMRT in Kombination mit einer Chemotherapie bei älteren NPC-Patienten.

Methoden: Zwischen Januar 2011 und Dezember 2014 wurden 102 über 65 Jahre alte NPC-Patienten, die nur IMRT (IMRT-Gruppe) oder IMRT in Kombination mit Chemotherapie (IMRT/CT-Gruppe) erhielten, in die Studie einbezogen. Für die Patienten beider Therapiearme wurde die Matched-Pair-Bildung (Verhältnis 1:1), basierend auf sechs klinischen Faktoren, zugrundegelegt. Unterschiede im Gesamtüberleben (OS), im krankheitsfreien Überleben (DFS), im lokoregionären rückfallfreien Überleben (LRRFS) und im fernmetastasenfreien Überleben (DMFS) wurden mit der Kaplan-Meier-Methode und den Cox-proportionalen Gefahrenmodellen bewertet, während das Toxizitätsprofil mit Hilfe von CTCAE-Kriterien (Common Terminology Criteria for Adverse Events) Version 4 bewertet wurde.

Ergebnisse: Es wurden keine signifikanten Unterschiede im OS (72,1 % vs. 72,5 %; p = 0,799), DFS (65,9 % vs. 70,1 %; p = 0,733), LRRFS (76,4 % vs.71,6 %; p = 0,184) und DMFS (90,8 % vs. 98,0 %; p = 0,610) zwischen den IMRT- und IMRT/CT-Gruppen festgestellt. Multivariate Analysen zeigten, dass die Chemotherapie kein unabhängiger Faktor für OS, DFS, LRRFS und DMFS war. Die Häufigkeit von Grad-3-Erbrechen/Übelkeit (p = 0,000), Leukopenie/Neutropenie (p = 0,000), Thrombozytopenie (p = 0,041) und Anämie (p = 0,040) war allerdings in der IMRT/CT-Gruppe im Vergleich zur IMRT-Gruppe jeweils signifikant höher. Es wurden keine Grad-4-Toxizitäten beobachtet.

Schlussfolgerung: Die Behandlung älterer NPC-Patienten (über 65 Jahre) war mit IMRT allein ähnlich wie mit IMRT/CT, mit vergleichbaren Überlebensergebnissen und weniger Grad-3-Toxizitäten.

Keywords: Age > 65 years; Chemotherapy; Elderly patients; Intensity-modulated radiation therapy; Nasopharyngeal carcinoma.

Publication types

  • Comparative Study
  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Aged
  • Chemoradiotherapy* / methods
  • Disease-Free Survival
  • Female
  • Humans
  • Kaplan-Meier Estimate
  • Male
  • Nasopharyngeal Carcinoma / pathology
  • Nasopharyngeal Carcinoma / therapy*
  • Nasopharyngeal Neoplasms / pathology
  • Nasopharyngeal Neoplasms / therapy*
  • Neoplasm Recurrence, Local / pathology
  • Neoplasm Recurrence, Local / prevention & control
  • Proportional Hazards Models
  • Radiotherapy, Intensity-Modulated* / methods
  • Retrospective Studies