Systemic neurological disease represents a risk factor for complications after total hip arthroplasty (THA), especially for dislocation, infections, gait disorders and fall-related periprosthetic fractures. There is little specific literature on total hip arthroplasty in patients with multiple sclerosis. However, increased revision rates have been reported, which are in part due to dislocations. Implants with increased dislocation safety, e.g. tripolar acetabular systems, can represent a reasonable alternative. Due to gait disorders and a higher prevalence of osteoporosis, specific osteological evaluation and treatment should be considered to prevent periprosthetic fractures. This short review summarizes the current literature on total hip arthroplasty in patients with multiple sclerosis.
Neurologische Grunderkrankungen bergen in der Hüftendoprothetik ein erhöhtes Komplikationspotenzial, insbesondere für Luxationen, Infektionen, Gangstörungen und sturzbedingte periprothetische Frakturen. Zur Hüftendoprothetik bei multipler Sklerose gibt es wenig spezifische Literatur. Generell werden jedoch erhöhte Revisionsraten verzeichnet. Diese werden zum Teil durch Luxationen bedingt. Zur Senkung der erhöhten Luxationsrate können Implantate mit vermehrte Luxationssicherheit, z. B. tripolare Pfannensysteme, eine sinnvolle Alternative darstellen. Aufgrund von Gangstörungen und einer höheren Prävalenz der Osteoporose ist eine osteologische Mitbehandlung empfehlenswert, um das (periprothetische) Frakturrisiko zu senken. Diese Übersicht fasst die aktuelle Literatur zur Hüftendoprothetik bei multipler Sklerose zusammen und versucht, praktische Handlungsempfehlungen abzuleiten.
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.