Microbiological contamination of ear, nose and throat (ENT) units

GMS Hyg Infect Control. 2019 Feb 1:14:Doc03. doi: 10.3205/dgkh000319. eCollection 2019.

Abstract

Aim: In ENT (Ear, Nose and Throat) treatment units, medical devices for examination are commonly stored on open trays. The aim of this study is to investigate whether open storage is a relevant cause for microbiological contamination of ENT instruments during a working day. Methods: Qualitative and quantitative tests, such as imprints and swabs, were performed on the instruments and the surfaces of the treatment units in an ENT outpatient clinic at the beginning and at the end of consultation hours. The microbiological analysis of the samples focused on potential pathogens, e.g., Staphylococcus aureus or Pseudomonas aeruginosa, bacteria of skin and oral microbiota, as well as the number of colony forming units (CFU). The samples were collected at three distinct ENT treatment units over five working days. Results: The samples taken at the beginning of consultation hours showed a low number of CFU and no pathogens. Overall, 5% of the instruments were contaminated with bacteria of skin microbiota. At the end of a working day, this rate increased significantly to 17.5% (p<0.01). At the beginning of the working day, the mean number on the instrument trays was 4 CFU/25 cm², which increased to 34 CFU/25 cm² at the end of the working day. In some cases of the imprints taken at the end of the working day showed that a bacterial lawn had formed. In two cases, the pathogens Ralstonia picketii and Enterobacter cloacae were detected; in another case Bacillus spp. was identified. The contamination of ENT instruments and the ENT treatment unit increased significantly (p<0.01) over the duration of consultation hours. Conclusion: The results show that the current hygiene requirements for storage und reprocessing are not sufficient to conform to the mandatory guidelines of the German Commission on Hospital Hygiene and Infection Prevention. Although we could not find a pressing risk for the patients, we also cannot exclude it in the long term. Thus, new concepts are needed.

Ziel: Die HNO-Behandlungseinheit ist der zentrale Arbeitsplatz des HNO-Arztes. Auf dieser werden die benötigten Untersuchungsinstrumente in der Regel offen gelagert. Diese Untersuchung soll der Frage nachgehen, ob es im Laufe eines Arbeitstags zu einer relevanten mikrobiellen Kontamination des HNO-Instrumentariums kommt. Methoden: In einer HNO-Ambulanz wurden vor Beginn und nach Ende der Sprechstunde Abstrichuntersuchungen der Instrumente und Kontaktkulturuntersuchungen der Instrumentenablageflächen vorgenommen. Die mikrobiologische Untersuchung erfolgte auf potenziell pathogene Mikroorganismen (z.B. Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa), Vertreter der Haut- und Rachenflora sowie auf die Gesamtkoloniezahl. Es wurden an insgesamt 5 verschiedenen Arbeitstagen an jeweils 3 unterschiedlichen HNO-Einheiten Umgebungsuntersuchungen durchgeführt. Ergebnisse: Vor Arbeitsbeginn wurden geringe Gesamtkoloniezahlen und keine potenziell pathogenen Bakterien gefunden; insgesamt waren 5% der Instrumente mit Vertretern der Hautflora kontaminiert. Am Ende des Ambulanzarbeitstags stieg diese Rate auf 17,5% an (p<0,01). Zu Beginn des Arbeitstags lag die durchschnittliche Kontaminationsrate der Instrumentenablagen bei 4 KBE/25 cm², was auf 34 KBE/25 cm² zum Ende des Arbeitstages anstieg. Auf einigen der am Ende des Tages entnommenen Kontaktproben zeigte sich bakterielles Rasenwachstum. In zwei Fällen gelang der Nachweis von Pathogenen (Ralstonia picketii, Enterobacter cloacae), in einem weiteren Fall der Nachweis von Bacillus spp. Im Laufe eines Arbeitstages nahm sowohl die Kontamination der HNO-Instrumente als auch der HNO-Einheit stark zu. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse verdeutlichen, dass die derzeitigen Aufbereitungsvorschriften für HNO-Einheiten nicht den Vorgaben der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention entsprechen. Es müssen neue Konzepte entwickelt werden.

Keywords: ENT treatment units; hospital hygiene; microbial contamination.