[Diagnosis and Treatment of Familial Hypercholesterolemia]

Praxis (Bern 1994). 2018 Nov;107(24):1345-1353. doi: 10.1024/1661-8157/a003134.
[Article in German]

Abstract

Diagnosis and Treatment of Familial Hypercholesterolemia Abstract. Familial hypercholesterolemia secondary to heterozygous mutations in the LDL receptor, Apolipoprotein B or PCSK9 gene is characterized by 2- to 3-fold elevated LDL cholesterol levels, premature atherosclerosis and extravascular cholesterol deposits (tendon xanthomata, corneal arcus). The same phenotype may occur if a person carries several LDL cholesterol rising polymorphisms (polygenic FH). Primary prevention with statins has been shown to dramatically reduce the cardiovascular burden in patients with the disease. However, it is estimated that less than 10 % of affected subjects in Switzerland have received the diagnosis, and undertreatment is frequent. Thus, clinical cardiovascular events are still the first manifestation of the disease in many cases. A correct diagnosis in index patients and cascade screening of families are mandatory to identify and treat patients before they suffer the sequelae of untreated severe hypercholesterolemia. In patients with clinical cardiovascular disease combination lipid lowering treatment with potent statins, ezetimibe and the newly available PCSK9 inhibitors will successfully lower LDL cholesterol to normal or even target levels.

Zusammenfassung. Bei der Familiären Hypercholesterinämie (FH) führen heterozygote Mutationen des LDL-Rezeptor-, Apolipoprotein B- oder PCSK9-Gens zu einer zwei- bis dreifachen Erhöhung des LDL-Cholesterins und in der Folge einer frühzeitigen Atherosklerose. Der klinische Phänotyp der FH kann auch entstehen, wenn eine Person Träger mehrerer Genpolymorphismen ist, die in der Summe zu einer ausgeprägten Cholesterinerhöhung führen (polygene FH). Durch eine primärpräventive Therapie mit Statinen wird das kardiovaskuläre Risiko erheblich gesenkt. Allerdings sind in der Schweiz <10 % der von dieser häufigen Erkrankung (Prävalenz 1:250) Betroffenen diagnostiziert und behandelt, sodass ein kardiovaskuläres Ereignis oft die Erstmanifestation darstellt. Eine korrekte Diagnosestellung und nachfolgende Familienuntersuchung sind die Voraussetzung, um möglichst viele Erkrankte zu identifizieren und präventiv mit Statinen zu behandeln. Falls die FH bereits zu einem kardiovaskulären Ereignis geführt hat, kann durch eine lipidsenkende Kombinationstherapie mit Statinen, Ezetimibe und PCSK9-Hemmern eine effiziente LDL-Cholesterinsenkung erreicht und die Prognose verbessert werden.

Keywords: Apolipoprotein B; Familial hypercholesterolemia; Familiäre Hypercholesterinämie; LDL-Rezeptor; LDL-receptor; PCSK9; apolipoprotein B; cardiovascular diseases; kardiovaskuläre Erkrankungen.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Apolipoproteins B / genetics
  • Cardiovascular Diseases / diagnosis
  • Cardiovascular Diseases / genetics
  • Cardiovascular Diseases / therapy
  • DNA Mutational Analysis
  • Ezetimibe / therapeutic use
  • Genetic Carrier Screening
  • Genetic Testing
  • Hydroxymethylglutaryl-CoA Reductase Inhibitors / therapeutic use
  • Hyperlipoproteinemia Type II / diagnosis*
  • Hyperlipoproteinemia Type II / genetics
  • Hyperlipoproteinemia Type II / therapy
  • PCSK9 Inhibitors
  • Proprotein Convertase 9 / genetics
  • Receptors, LDL / genetics

Substances

  • Apolipoproteins B
  • Hydroxymethylglutaryl-CoA Reductase Inhibitors
  • PCSK9 Inhibitors
  • Receptors, LDL
  • PCSK9 protein, human
  • Proprotein Convertase 9
  • Ezetimibe