Dose variability in different lymph node levels during locoregional breast cancer irradiation: the impact of deep-inspiration breath hold

Strahlenther Onkol. 2019 Jan;195(1):13-20. doi: 10.1007/s00066-018-1350-y. Epub 2018 Aug 24.

Abstract

Purpose: Aim of the present analysis was to evaluate the movement and dose variability of the different lymph node levels of node-positive breast cancer patients during adjuvant radiotherapy (RT) with regional nodal irradiation (RNI) in deep-inspiration breath hold (DIBH).

Methods: Thirty-five consecutive node-positive breast cancer patients treated from October 2016 to February 2018 receiving postoperative RT of the breast or chest wall including RNI of the supra-/infraclavicular lymph node levels (corresponding to levels IV, III, Rotter LN (interpectoral), and some parts of level II) were analyzed. To evaluate the lymph node level movement, a center of volume (COV) was obtained for each lymph node level for free-breathing (FB) and DIBH plans. Geometric shifts and dose differences between FB and DIBH were analyzed.

Results: A significant movement of the COV in anterior (y) and cranial (z) dimensions was observed for lymph node levels I-II and Rotter lymph nodes (p < 0.001) due to DIBH. Only minor changes in the lateral dimension (x axis) were observed, without reaching significance for levels III, IV, and internal mammary. There was a significant difference in the mean dose of level I (DIBH vs. FB: 38.2 Gy/41.3 Gy, p < 0.001) and level II (DIBH vs. FB: 45.9 Gy/47.2 Gy, p < 0.001), while there was no significant difference in level III (p = 0.298), level IV (p = 0.476), or internal mammary nodes (p = 0.471).

Conclusion: A significant movement of the axillary lymph node levels was observed during DIBH in anterior and cranial directions for node-positive breast cancer patients in comparison to FB. The movement leads to a significant dose reduction in level I and level II.

Zusammenfassung: FRAGESTELLUNG: Ziel der vorliegenden Analyse war es, die Bewegungs- und Dosisvariabilität der verschiedenen Lymphknotenstationen nodalpositiver Brustkrebspatientinnen während der adjuvanten Bestrahlung inklusive regionaler Lymphabflussbestrahlung (RNI) in tiefer Inspiration („deep inspiration breath hold“, DIBH) zu bewerten.

Methoden: Von Oktober 2016 bis Februar 2018 wurden 35 nodalpositive Brustkrebspatientinnen mit postoperativer RT der Brust oder Brustwand einschließlich RNI der supra-/infraklavikulären Lymphknotenregionen (entsprechend Level IV, III, Rotter-Lymphknoten interpektoral und Anteile von Level II) untersucht. Zur Beurteilung der Bewegung der Lymphknotenstationen wurde für jedes Lymphknotenlevel der geometrische Volumenmittelpunkt („center of volume“, COV) in freier Atmung („free breathing“, FB) und DIBH ermittelt. Die räumlichen Bewegungen und Dosisunterschiede zwischen FB und DIBH wurden analysiert.

Ergebnisse: Eine signifikante Bewegung des COV in anteriorer (y) und kranialer (z) Richtung wurde für die Lymphknotenlevel I–II sowie für die Rotter-Lymphknoten (p < 0,001) in DIBH beobachtet. Es wurden nur geringe Veränderungen im Bereich der lateralen Dimension (x-Achse) beobachtet, welche für die Level III, IV und die Mammaria-interna-Lymphknoten nicht signifikant waren. Es zeigten sich außerdem signifikante Dosisunterschiede für das Lymphknotenlevel I (DIBH vs. FB: 38,2 Gy/41,3 Gy; p < 0,001) und II (DIBH vs. FB: 45,9 Gy/47,2 Gy; p < 0,001), während es keinen signifikanten Unterschied für das Level III (p = 0,298), IV (p = 0,476) und Mammaria interna (p = 0,471) gab.

Schlussfolgerungen: Eine signifikante Bewegung der axillären Lymphknotenstationen während DIBH wurde vorwiegend in anteriorer und kranialer Richtung im Vergleich zu FB beobachtet. Die Bewegung führte zu einer signifikanten Dosisreduktion innerhalb der Lymphknotenlevel I und II.

Keywords: Breast cancer; Deep-inspiration breath hold; Lymph node movement; Lymphatic pathways; Radiotherapy.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Breast Neoplasms / diagnostic imaging
  • Breast Neoplasms / radiotherapy*
  • Breast Neoplasms / surgery
  • Breath Holding*
  • Carcinoma in Situ / diagnostic imaging
  • Carcinoma in Situ / radiotherapy*
  • Carcinoma in Situ / surgery
  • Combined Modality Therapy
  • Female
  • Humans
  • Lymph Nodes / diagnostic imaging
  • Lymph Nodes / radiation effects*
  • Lymphatic Metastasis / diagnostic imaging
  • Lymphatic Metastasis / radiotherapy*
  • Mastectomy, Segmental
  • Middle Aged
  • Prospective Studies
  • Radiotherapy Dosage*
  • Radiotherapy Planning, Computer-Assisted
  • Radiotherapy, Adjuvant
  • Radiotherapy, Conformal*
  • Tomography, X-Ray Computed