New Approach for B-Mode Ultrasound (US) Evaluation of the Plantar Aponeurosis (PA) Thickness in Healthy Subjects

Rofo. 2019 Apr;191(4):333-339. doi: 10.1055/a-0657-3905. Epub 2018 Aug 13.

Abstract

Purpose: To compare ultrasound (US) measurements in the sagittal and axial plane of the plantar aponeurosis (PA) in healthy subjects.

Materials and methods: PA thickness was measured in 40 healthy subjects (mean age: 34 years) by two radiologists using US in sagittal, axial medial and axial lateral planes. Subjects were classified according to gender (female and male) and age (18 - 35 versus 50 - 75 years). All measurements were compared and the interobserver agreement was calculated.

Results: The PA was medially significantly thicker than laterally (mean ± std 3.1 ± 0.7 mm versus 2.5 ± 0.5 mm respectively, P< 0.001). A significant difference was found between males and females (3.3 ± 0.7 mm versus 2.9 ± 0.6 mm medially and 2.7 ± 0.6 mm versus 2.3 ± 0.4 mm laterally, p < 0.05) and between the older and younger age groups (3.8 ± 0.6 mm versus 2.8 ± 0.4 mm medially and 3.1 ± 0.4 mm versus 2.3 ± 0.4 mm laterally, p < 0.001). Good interobserver agreement was detected (0.74).

Conclusion: Measurement of central and lateral fascicles of the plantar aponeurosis in both planes (sagittal and axial) is recommended in the daily routine.

Key points: · US examination of the central and lateral fascicles of the PA was feasible.. · PA thickness measurements showed significant differences based on age and gender.. · There was good interobserver correlation between both examiners despite the major difference in experience.. · Scanning of two planes for the PA is recommended in the daily routine.. · PA thickness measurement by US is a fast and reliable method for junior radiologists..

Citation format: · Abd Ellah MM, Kremser C, Strobl S et al. New Approach for B-Mode Ultrasound (US) Evaluation of the Plantar Aponeurosis (PA) Thickness in Healthy Subjects. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 333 - 339.

ZIEL: Vergleich von Ultraschall (US)-Messungen in sagittaler und axialer Ebene an der Aponeurosis plantaris (PA) bei gesunden Personen.

Material und methoden: Die PA-Dicke wurde bei 40 gesunden Personen (mittleres Alter 34 Jahre) von 2 Radiologen mittels US in sagittaler, axial medialer und axial lateraler Ebene gemessen. Die Teilnehmer wurden entsprechend ihres Geschlechts (weiblich/männlich) und ihres Alters (18 – 35 versus 50 – 75 Jahre) klassifiziert. Alle Messungen wurden verglichen und das Inter-Observer-Agreement berechnet.

Ergebnisse: PA war medial signifikant dicker als lateral (mean± std 3,1 ± 0,7 mm versus 2,5 ± 0,5 mm, p < 0,001). Ein signifikanter Unterschied wurde auch zwischen männlichen und weiblichen Personen (3,3 ± 0,7 mm versus 2,9 ± 0,6 mm medial und 2,7 ± 0,6 mm versus 2,3 ± 0,4 mm lateral, p < 0,05) und zwischen der älteren und jüngeren Altersgruppe (3,8 ± 0,6 mm versus 2,8 ± 0,4 mm medial und 3,1 ± 0,4 mm versus 2,3 ± 0,4 mm lateral, p < 0,001) gefunden. Ein gutes Inter-Observer-Agreement (0,74) wurde beobachtet.

Schlussfolgerungen: Die US-Messung der PA-Dicke in 2 verschiedenen Messebenen (sagittal und axial) kann für den klinischen Einsatz als Routine-Standardmethode empfohlen werden.

Kernaussagen: · Die US-Untersuchung der zentralen und lateralen Faszikel der PA war möglich.. · Die PA-Dickenmessung zeigte signifikante Unterschiede zwischen Geschlechts- und Altersgruppen.. · Gutes Inter-Observer-Agreement trotz deutlicher Erfahrungsunterschiede.. · Untersuchung der PA in 2 Ebenen wird für die Routine empfohlen.. · Die PA-Dickenmessung mittels US ist eine schnelle und zuverlässige Methode für Nachwuchsradiologen..

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Age Factors
  • Aged
  • Aponeurosis / diagnostic imaging*
  • Feasibility Studies
  • Female
  • Foot / diagnostic imaging*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Reference Values
  • Sex Factors
  • Ultrasonography / methods*
  • Young Adult