[Practice Pattern of Systemic Therapy for Urothelial Cancer in Germany - A Survey of the German Cancer Society]

Aktuelle Urol. 2018 Aug;49(4):346-354. doi: 10.1055/a-0645-1076. Epub 2018 Aug 7.
[Article in German]

Abstract

Background: In 2016, the first German guideline for bladder cancer was introduced. This survey evaluates current management of bladder cancer in Germany, focusing on systemic therapies and compares this to the guidelines.

Material and methods: More than 4000 urologists and oncologists in Germany received a questionnaire assessing surgical and systemic therapeutic management of bladder cancer. We received 278 evaluable responses.

Results: This is the largest nationwide survey evaluating current bladder cancer management in Germany. Management can be optimised of non-muscle invasive bladder cancer including intravesical instillation therapies, as well as of muscle invasive bladder cancer including (neo)adjuvant chemotherapies, particularly with respect to the numbers of chemotherapy courses. Management of metastasised bladder cancer is predominantly performed according to the guidelines.

Conclusions: Adherence to bladder cancer guidelines in Germany can be optimised and could possibly decrease cancer-specific mortality, supported by the development of novel diagnostic and therapeutic options.

Hintergrund: Im Jahr 2016 wurde die erste deutsche S3-Leitlinie zum Harnblasenkarzinom veröffentlicht. Im Rahmen dieser Studie soll die nationale Versorgungssituation des Urothelkarzinoms in Deutschland mit Fokus auf die medikamentöse Therapie aufgearbeitet, anhand aktueller Leitlinienempfehlungen bewertet sowie mit internationaler Literatur zu ähnlicher Fragestellung verglichen werden.

Material und methoden: Es wurde ein Fragebogen entwickelt und an über 4000 Urologen und Onkologen in Deutschland versandt. Der Fragebogen beinhaltete Fragen zum jährlichen Patientenaufkommen sowie zur Anwendung der operativen und hauptsächlich medikamentösen Therapieoptionen in den verschiedenen Stadien des Urothelkarzinoms. Es konnten 278 Fragebögen ausgewertet werden.

Ergebnisse: Dieses ist die größte deutschlandweite Querschnittsstudie zur systemischen Therapie des Urothelkarzinoms. Im Bereich der palliativen Systemtherapie werden die Leitlinienempfehlungen ausgeschöpft. Bei den Indikationen für eine intravesikale Instillationstherapie sowie (neo)adjuvante Chemotherapie besteht Optimierungspotenzial hinsichtlich der Leitlinienadhärenz, v. a. im Hinblick auf die Anzahl verabreichter Chemotherapiezyklen.

Schlussfolgerung: Insgesamt sollte die Leitlinienadhärenz verbessert werden. Neben neuen Diagnose- oder Therapieoptionen könnte auch eine striktere Leitlinienadhärenz die krebsspezifische Mortalität perspektivisch verringern.

MeSH terms

  • Administration, Intravesical
  • Antineoplastic Combined Chemotherapy Protocols / therapeutic use
  • Chemotherapy, Adjuvant
  • Germany
  • Guideline Adherence
  • Humans
  • Practice Guidelines as Topic
  • Surveys and Questionnaires
  • Urinary Bladder Neoplasms / drug therapy*
  • Urinary Bladder Neoplasms / surgery*