Seroconversion after needlestick injuries - analyses of statutory accident insurance claims in Germany

GMS Hyg Infect Control. 2018 Jul 6:13:Doc05. doi: 10.3205/dgkh000311. eCollection 2018.

Abstract

Objective: After a needlestick injury (NSI) with contaminated blood, there is a risk of seroconversion. Statutory accident insurance (SAI) claims data were used to determine the numbers of seroconversions for hepatitis B and C viruses (HBV, HCV) and for HIV. Materials and methods: Cases of HBV, HCV or HIV infection recognised as occupational diseases between 2006 and 2015 were selected from the BGW (Berufsgenossenschaft für Gesundheitsdienst und Wohlfahrtspflege) database. Cases where an NSI was reported to the accident insurer before the diagnosis of the infectious disease was made were included in the analysis. The causal link between the infection and the NSI identified was estimated based on diagnostic findings in medical case files. Results: In total, 566 cases with an occupation-related HBV, HCV or HIV infection were identified, including 44 cases where an NSI had been reported before diagnosis. Data on file indicated a possible causal link in 34 cases. In 16 of the 34 cases, seroconversion after the NSI was proven by diagnostic findings; in 13 of the 34 cases, seroconversion was possible but not proven because of the lack of initial findings. The index case was known in 23 of the 34 cases. The injuries occurred most often during waste disposal and high-risk procedures such as taking blood samples. The injuries were most often caused by cannulas for intravenous puncture. Subcutaneous devices were involved in two NSIs but there was no information on the initial serology or known index case. Conclusions: It is possible to identify seroconversion in SAI claims data. However, data on the injured person's initial infection status is often incomplete and this makes it difficult to assess any causal link. The incidence of seroconversions resulting from injuries from subcutaneously applied devices is apparently low; this is consistent with the literature.

Ziel: Nach einer Nadelstichverletzung (NSV) mit kontaminiertem Blut besteht das Risiko einer Serokonversion. Um die Zahl der Serokonversionen durch Hepatitis B- und Hepatitis C-Viren (HBV, HCV) sowie HIV zu bestimmen, wurden die Routinedaten der Berufsgenossenschaft für Gesundheitsdienst und Wohlfahrtspflege ausgewertet. Methoden: Die Auswertung basiert auf Versicherten, deren HBV-, HCV- oder HIV-Infektion zwischen 2006 und 2015 als Berufskrankheit (BK) anerkannt wurde, und von denen vor der Diagnosestellung eine NSV gemeldet wurde. Eine Einschätzung des Ursachenzusammenhangs zwischen NSV und Infektion wurde anhand von Befunden aus den Unfall- und BK-Akten vorgenommen.Ergebnisse: Bei 566 Versicherten wurde zwischen 2006 und 2015 eine Infektionserkrankung mit HBV, HCV und HIV als BK anerkannt. Darunter waren 44 Versicherte, bei denen ein Arbeitsunfall im Zusammenhang mit einer NSV gemeldet wurde. Nach Aktenlage war bei 34 Fällen ein Ursachenzusammenhang möglich. Nach der NSV ist es in 16 der 34 Fälle zu einer Serokonversion gekommen; in 13 der 34 Fälle ist eine Serokonversion möglich aber nicht belegt wegen fehlender Ausgangsbefunde. Der Indexpatient war in 23 der 34 Fälle bekannt, davon in 14 Fällen auch der Infektionsstatus. Die Unfälle ereigneten sich am häufigsten bei der Entsorgung und bei risikobehafteten Prozeduren wie der Blutentnahme und wurden am häufigsten durch Kanülen für intravenöse Punktionen verursacht. An zwei NSV waren subkutan verwendete Instrumente beteiligt (Insulinpen und Lanzette). Zu beiden Fällen lagen keine Angaben zum serologischen Ausgangsbefund oder Indexpatient vor.Schlussfolgerungen: Die Identifizierung von Serokonversionen in Routinedaten der Gesetzlichen Unfallversicherung ist möglich. Allerdings sind die Daten zum Ausgangsbefund des Verletzten und zum Infektionsstatus der Indexperson oftmals unvollständig, was die Beurteilung eines Zusammenhangs erschwert. In Übereinstimmung mit der Literatur scheint der Anteil an Serokonversionen durch Verletzung an subkutan verwendeten Instrumenten gering zu sein.

Keywords: medical personnel; needlestick injury; seroconversion.