Clinical Value of Contrast Enema Prior to Ileostomy Closure

Rofo. 2017 Sep;189(9):855-863. doi: 10.1055/s-0043-111598. Epub 2017 Aug 23.

Abstract

Purpose To determine the value of routine contrast enema of loop ileostomy before elective ileostomy closure regarding the influence on the clinical decision-making. Materials and Methods Retrospective analysis of contrast enemas at a tertiary care center between 2005 und 2011. Patients were divided into two groups: Group I with ileostomy reversal, group II without ileostomy closure. Patient-related parameters (underlying disease, operation method) and parameters based on the findings (stenosis, leakage of anastomosis, incontinence) were evaluated. Results Analyzing a total of 252 patients in 89 % (group I, n = 225) ileostomy closure was performed. In 15 % the radiologic report was the only diagnostic modality needed for therapy decision; in 36 % the contrast enema and one or more other diagnostic methods were decisive. In 36 % the radiological report of the contrast imaging was not relevant for decision at all. In 11 % (group II, n = 27) no ileostomy closure was performed. In this group in 11 % the radiological report of the contrast enema was the only decision factor for not performing the ileostomy reversal. In 26 % one or more examination was necessary. In 26 % the result of the contrast examination was not relevant. Conclusion The radiologic contrast imaging of loop ileostomy solely plays a minor role in complex surgical decision-making before planned reversal, but is important as first imaging method in detecting complications and often leads to additional examinations. Key points · Contrast enema of loop ileostomy before planned ileostomy closure is a frequently performed examination.. · There exist no general guidelines that give further recommendations on decision-making planning ileostomy closure.. · The radiologic contrast imaging of loop ileostomy solely plays a minor role in decision-making before planned reversal, but is important as first imaging method.. Citation Format · Goetz A, da Silva NP, Moser C et al. Clinical Value of Contrast Enema Prior to Ileostomy Closure. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 855 - 863.

Ziel Die radiologische Darstellung des abführenden Stomaschenkels im Monokontrast vor geplanter chirurgischer Rückverlagerung ist eine in der klinischen Routine häufig durchgeführte Untersuchung. In unserer Studie soll evaluiert werden, wie weit sie die klinische Entscheidungsfindung bezüglich einer Rückverlagerungsoperation beeinflusst. Material und Methoden Retrospektive Analyse aller zwischen 2005 und 2011 durchgeführten Monokontrastuntersuchungen des abführenden Stomaschenkels an einem Universitätsklinikum. Dabei erfolgte die Unterteilung in Patienten, bei denen eine Rückverlagerung durchgeführt wurde (Gruppe I) oder nicht (Gruppe II). Beide Gruppen wurden bezüglich patientenbezogener (Grunderkrankung, Operationsmethode) sowie Parameter bezogen auf den radiologischen Befund (Stenose, Anastomoseninsuffizienz, Inkontinenz) analysiert und bezüglich der therapeutischen Konsequenz ausgewertet. Ergebnisse Von den 252 untersuchten Patienten erfolgte bei 89 % (Gruppe I, n = 225) eine Rückverlagerungsoperation. Die Durchleuchtungsuntersuchung war dabei in 15 % als alleinige diagnostische Maßnahme zur Indikationsstellung ausreichend; in 36 % waren für die Entscheidung zur Rückverlagerung weitere Zusatzuntersuchungen notwendig. Bei 36 % war der radiologische Befund irrelevant für die Therapieentscheidung. Bei 11 % (Gruppe II, n = 27) erfolge keine Rückverlagerung. Dabei war in 19 % der radiologische Befund allein ausschlaggebend für die Ablehnung der Rückverlagerung und in 26 % war mindestens eine weitere Untersuchung nötig. In 26 % waren ausschließlich andere Untersuchungen entscheidend. Schlussfolgerung Die radiologische Darstellung des abführenden Schenkels spielt als alleinige Untersuchung für die Entscheidung für oder gegen eine Stomarückverlagerung im chirurgischen Gesamtkonzept lediglich eine untergeordnete Rolle. Sie hat aber ihre Bedeutung als bildgebende Basisuntersuchung, welche bei unklaren Befunden weitere Diagnostik nach sich zieht. Kernaussagen · Die Durchleuchtungsuntersuchung des abführenden Stomaschenkels ist eine in der klinischen Routine häufig durchgeführte Untersuchung vor geplanter Stomarückverlagerung.. · Es gibt bislang keine Leitlinien, die klare Empfehlungen bezüglich Indikationen und Kontraindikationen zur Rückverlagerung geben.. · Die radiologische Darstellung des abführenden Schenkels allein spielt im chirurgischen Gesamtkonzept für oder gegen die Entscheidung einer Stomarückverlagerung lediglich eine untergeordnete Rolle, hat aber Bedeutung als erste Suchmethode.. Zitierweise · Goetz A, da Silva NP, Moser C et al. Clinical Value of Contrast Enema Prior to Ileostomy Closure. Fortschr Röntgenstr 2017; 189: 855 – 863.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Barium Compounds
  • Barium Enema / statistics & numerical data*
  • Clinical Decision-Making
  • Contrast Media
  • Elective Surgical Procedures / statistics & numerical data
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Ileostomy / statistics & numerical data*
  • Male
  • Middle Aged
  • Preoperative Care / statistics & numerical data*
  • Prevalence
  • Retrospective Studies
  • Surgery, Computer-Assisted / statistics & numerical data*
  • Treatment Outcome
  • Wound Closure Techniques / statistics & numerical data*
  • Young Adult

Substances

  • Barium Compounds
  • Contrast Media