Massive gastric dilatation caused by eating binges demanding surgical intervention: a case report

GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW. 2014 Nov 3:3:Doc09. doi: 10.3205/iprs000050. eCollection 2014.

Abstract

The clinical picture of an acute abdomen is frequently encountered in emergency medicine. In most cases abdominal pathologies underlie this condition, however, also extra-abdominal diseases may present or cause an acute abdomen. The fact that this condition is potentially life-threatening highlights the importance of instant action. Here, we report on the case of a young woman that presented with an acute abdomen in our clinic. Imaging revealed a massively distended stomach reaching the lesser pelvis. Initially, the etiology for the gastric dilatation remained unsolved. On the same day we performed an explorative laparotomy in which massive amounts of clotted, undigested food was recovered via a gastrotomy. Postoperatively, upon psychiatric consultation, an eating disorder with daily eating binges could be revealed as being the cause for the acute and dramatic gastric dilatation. The patient fully recovered from surgery and psychiatric co-treatment was initiated. This unique case report demonstrates how a psychiatric condition may lead to an acute abdomen, however, it also emphasizes the importance of prompt diagnosis and adequate therapy to avoid complications and allowing for full recovery.

Das akute Abdomen ist ein Krankheitsbild, welches regelmäßig in der Notfallmedizin anzutreffen ist. In den meisten Fällen sind intra-abdominelle Pathologien ursächlich, jedoch können sich auch extra-abdominelle Krankheiten als akutes Abdomen manifestieren oder dieses hervorrufen. Da das akute Abdomen immer potentiell lebensbedrohlich ist, ist das sofortige Handeln von großer Wichtigkeit. Hier berichten wir von einer jungen Frau, die sich mit dem Bild eines akuten Abdomens in unserer Klinik vorstellte. Die Bildgebung zeigte einen massiv dilatierten Magen, der bis in das kleine Becken reichten. Die Ursache hierfür blieb zunächst unklar. Notfallmäßig erfolgte eine explorative Laparotomie, in der über eine Gastrotomie große Mengen verbackener, unverdauter Speisereste geborgen wurden. Postoperativ konnte in der Anamnese durch einen hinzugezogenen Psychiater eine Essstörung mit täglichen Essattacken als Ursache für den massiv dilatierten Magen diagnostiziert werden. Die Patientin erholte sich schnell von dem Eingriff und konnte in gutem Allgemeinzustand und mit einer psychiatrischen Weiterbetreuung entlassen werden. Dieser ungewöhnliche Fall zeigt, wie eine psychiatrische Grunderkrankung ein akutes Abdomen verursachen kann. Weiter macht es deutlich, dass ein schnelles Handeln für die richtige Diagnosestellung und adäquate Therapie von Wichtigkeit ist, um Komplikation zu vermeiden und eine vollständige Genesung zu ermöglichen.

Keywords: acute abdomen; eating binge; eating disorder; gastric dilatation; surgery.

Publication types

  • Case Reports