[Current developments in renal failure in diabetic patients]

Praxis (Bern 1994). 2015 Feb 11;104(4):187-95. doi: 10.1024/1661-8157/a001925.
[Article in German]

Abstract

Diabetic kidney disease (DKD) has become the leading cause of end-stage renal disease. Recent studies demonstrate that in a significant part of diabetic patients the renal insufficiency is frequently caused by non-diabetic kidney diseases, so that an effective clarification of untypical clinical courses is mandatory. Important cornerstones of DKD therapy are an optimized glycaemic management as well as a good blood pressure control. Although the prognosis of DKD has been improved in the last years, it is, even with novel therapy approaches, not possible to prevent the development of DKD. It remains to hope that with extended knowledge, intensified preclinical studies and well-defined clinical trials novel nephroprotective therapies become available in the next years.

Die diabetische Nierenerkrankung (DN) ist die häufigste Ursache einer chronischen Niereninsuffizienz. Neuere Untersuchungen zeigen, dass bei einigen Diabetikern die Ursache einer Niereninsuffizienz vielfältiger und häufig Folge einer anderen Nierenerkrankung ist, sodass gerade untypische klinische Verläufe einer genauen Abklärung bedürfen. Neben einer optimierten Blutzuckereinstellung stellt eine gute Blutdruckkontrolle einen wichtigen Therapieeckpfeiler dar. Obwohl sich die Prognose der DN in den letzten Jahren sichtlich gebessert hat, ist es auch mit neuen Therapieansätzen bisher nicht möglich, die Entwicklung einer DN zu verhindern. Es bleibt zu hoffen, dass mit einem verbesserten Verständnis der Pathophysiologie, intensiveren präklinischen und gut definierten klinischen Studien neue nephroprotektive Therapien in den nächsten Jahren verfügbar sein werden.

La néphropathie diabétique (ND) est la principale cause de maladie rénale terminale. Des études récentes démontrent que chez un grand nombre de patients diabétiques, l'insuffisance rénale est souvent causée par des maladies rénales non diabétiques, raison pour laquelle une réelle clarification des évolutions atypiques est nécessaire. Les piliers thérapeutiques de la ND sont une gestion glycémique optimisée ainsi qu'un solide contrôle de la pression artérielle. Bien que le pronostic de ND se soit amélioré, il est impossible d'empêcher son développement, même avec de nouvelles approches thérapeutiques. Il reste l'espoir qu'avec la connaissance accrue, l'intensification des études précliniques et des essais cliniques ciblés, des thérapies néphroprotectrices deviennent prochainement disponibles.

Keywords: Bluthochdruck; Diabetes mellitus; Mikroalbuminurie; Niereninsuffizienz; Renin-Angiotensin-Aldosteron-System (RAAS); diabetes mellitus; diabète sucré; hypertension; insuffisance rénale; microalbuminuria; microalbuminurie; renal insufficiency; renin-angiotensin-aldosterone system (RAAS); rénine-angiotensine-aldostérone (RAAS).

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Diabetic Nephropathies / classification
  • Diabetic Nephropathies / diagnosis*
  • Diabetic Nephropathies / therapy*
  • Humans
  • Kidney Failure, Chronic / classification
  • Kidney Failure, Chronic / diagnosis*
  • Kidney Failure, Chronic / therapy*
  • Kidney Function Tests
  • Prognosis