Impact of the German Lipoprotein Apheresis Registry (DLAR) on therapeutic options to reduce increased Lp(a) levels

Clin Res Cardiol Suppl. 2015 Apr;10(Suppl 1):14-20. doi: 10.1007/s11789-015-0073-1.

Abstract

Background: The German Lipoprotein Apheresis Registry (DLAR) has been initiated by members of the Nephrology Foundation (WiNe), the German association of kidney centres (DN), the German society of nephrology (DGfN) and additional medical associations taking part in the apheresis working group. Its goal is the introduction of a substantial database, suitable to provide statistical evidence for the assessment of extracorporeal procedures. Data have been added to the DLAR since October 2011. In this article, preliminary results are first reported.

Methods and results: Data are stored on a secured Internet platform. The recorded information comprises mean values and rates of change in lipid levels (cholesterol, triglyceride, low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C), high-density lipoprotein cholesterol, lipoprotein(a) (Lp(a)) before and after apheresis therapy, blood/plasma volume, frequency and type of adverse effects, medication, vascular events, diagnoses and comorbidity. It is collected by participating apheresis centres from all over Germany. Up until October 2014, a total of 7946 lipoprotein apheresis (LA) treatments of 991 patients (787 with documented LDL-C and 688 with documented Lp(a) levels) via 96 medical accounts were documented and analysed. The current share of Lp(a) patients is 50.6 % (Lp(a) ≥ 60 mg/dl; n = 348/688). For both LDL-C and Lp(a), lowering rates exceeding 60 % have been observed. Likely in conjunction with these reduction rates, the preliminary analysis shows a 90 % decline in major adverse coronary events (MACE) as well as a decrease in major adverse non-coronary events (MANCE) by 69 %. As before, good tolerability and low rates of adverse effects (< 3 %) of LA therapy were found.

Conclusions: The available numbers suggest in parts very good response by the participating centres to the DLAR. Unfortunately, there are also centres that have not documented any patients so far or LA treatments at all. The benchmark values for reduction rates in lipoprotein concentration required by the directives of the German Federal Joint Committee (G-BA) have all been met. The decrease in MACE and MANCE rates currently observed is very promising. However, the comparably short runtime of the registry does not allow for high confidence in the current results. Certainly, reliable data will be extractable in the coming years. Given the high interest expressed by European neighbours, the extension of the registry to the European level should be a future goal for the DLAR as well.

Hintergrund: Mitglieder der Stiftung für Nephrologie e.V. (WiNe), der Verband Deutsche Nierenzentren e. V. (DN), die Deutsche Gesellschaft für Nephrologie e. V. (DGfN) und weiterer medizinischen Fachgesellschaften der AG-Apherese riefen das Deutschen Lipoproteinapherese-Registers (DLAR) zur Schaffung einer breite Datenbasis und Evidenz der Behandlungsform ins Leben. Seit Oktober 2011 werden Daten in das DLAR eingegeben, aus dem eine erste Vorstellung der vorläufigen Ergebnisse erfolgt.

Methoden und Ergebnisse: Auf einer gesicherte Internet-Plattform werden Daten zur durchschnittlichen Höhe sowie Absenkraten der Lipoproteine, behandelte Blut/Plasmavolumina, Art und Häufigkeit von Nebenwirkungen, Begleitmedikation, vaskulärer Ereignisse sowie Diagnosen und der Komorbiditäten von den teilnehmenden Apheresezentren aus Deutschland gesammelt und ausgewertet. Bis zum Oktober 2014 konnten 991 Patienten (aktuell sind bei 787 Patienten LDL-Werte und bei 688 Lp(a) –Werte dokumentiert) mit insgesamt 7946 Lipoproteinapheresen (LA) von 96 teilnehmenden ärztlichen Zugängen dokumentiert werden. Zurzeit liegt der Anteil von Lp(a)-Patienten bei 50,6 % (Lp(a) ≥ 60 mg/dl; n = 348/688). Sowohl für LDL-Cholesterin (LDL-C) als auch Lp(a) konnten weit mehr als 60 % -Absenkungsraten dokumentiert werden. Mutmaßlich mit diesen Absenkungsraten assoziiert zeigt sich in den ersten vorläufigen Auswertungen eine Reduktion der Major Adverse Coronary Events (MACE) um 90 % bzw. eine Major Adverse Non-Coronary Events (MANCE)-Reduktion um 69 %. Erneut konnte eine gute Verträglichkeit und geringe Nebenwirkungsrate der LA-Therapie von < 3 % dokumentiert werden.

Schlussfolgerung: Aus den vorliegenden Zahlen lässt sich eine zum Teil sehr gute Resonanz der Registerteilnehmer auf das DLAR erkennen. Leider nehmen auch Zentren an dem DLAR teil, die bisher entweder keine Patienten oder keine Lipoproteinapheresebehandlungen dokumentierten. Die in den Richtlinien des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) geforderten Lipoproteinabsenkungsraten werden vollständig erfüllt. Die Datenlage der bisher erfassten MACE—und MANCE-Reduktionsraten vor und unter LA ist sehr vielversprechend, aber dennoch mit Vorsicht bei der relativ kurzen Laufzeit des DLAR zu interpretieren. Zuverlässige Aussagen lassen sich sicherlich in den kommenden Jahren treffen. Angesichts des hohen Interesses auch von europäischen Nachbarländern sollte für die Zukunft auch ein Ziel des DLAR sein, das Register auf europäische Ebene auszudehnen.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Blood Component Removal / statistics & numerical data*
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Hyperlipoproteinemias / blood
  • Hyperlipoproteinemias / epidemiology*
  • Hyperlipoproteinemias / prevention & control*
  • Incidence
  • Lipoprotein(a) / blood*
  • Lipoprotein(a) / isolation & purification*
  • Prevalence
  • Registries / statistics & numerical data*
  • Risk Factors
  • Treatment Outcome

Substances

  • Lipoprotein(a)