[Nerve sonography of intraneural ganglia as cause painful peroneal palsies: a case series]

Praxis (Bern 1994). 2014 Nov 26;103(24):1433-8. doi: 10.1024/1661-8157/a001852.
[Article in German]

Abstract

In selected cases acquired peroneal palsy is caused by intraneural ganglia. In contrast to the much more frequent "loco typico" lesion which is caused by external pressure, intraneural ganglia can be treated by microscopic nerve surgery as part of primary treatment strategy. A careful clinical history as well as a profound clinical and electrophysiological examination is required to disclose unusual findings. These are common in non-typical peroneal palsy. In this situation high resolution nerve sonography is a fast and sensitive method to detect intraneural ganglia. We report a case series of three patients with peroneal palsy caused by intraneural ganglia and give a review of the literature.

In seltenen Fällen liegen der erworbenen Schädigung des Nervus peronaeus mit konsekutiver Lähmung der innervierten Muskulatur intraneurale Ganglien zugrunde. Diese können im Gegensatz zu den druckbedingten Kompressionen chirurgisch im Rahmen der Erstdiagnose behandelt werden. Eine sorgfältige Anamnese in Kombination mit einer klinischen und elektrophysiologischen Untersuchung ist hierbei zielführend. Häufig passen einzelne Befunde nicht zu der klassischen Präsentation einer Druckläsion am Fibulakopf. Ergänzend stellt die hochfrequente dynamische Nervensonographie des N. peronaeus eine sensitive und kostengünstige bildgebende Untersuchungsmethode dar, um diese besondere Pathologie aufzudecken. Nachfolgend werden drei Patienten mit Paresen des N. peronaeus beschrieben, bei denen die Nervensonographie zur Diagnose von intraneuralen Ganglien des N. peronaeus führte.

Rarement la lésion du nerf péronier au niveau de la tête fibulaire suivie par une parésie des muscles innervés par ce nerf est causée par un ganglion appuyant sur les structures nerveuses. En ce cas une intervention chirurgicale peut souvant résondre le problème. Une anamnèse soigneusement menée, l'examen neurologique et des investigations neuromusculaires sont essentielles mais souvent atypiques comparés à la lésion péronière «loco typico». L'ultrasonographie à haute résolution est procédée facilement et plus sensible qu'une MRI. Nous allons décrire dans ce papier trois cas de parèsie du nerf péronier pour lesquels la diagnostic final a été posé par ultrasonographie.

Keywords: N.-peronaeus-Parese; ganglion intraneural; high-resolution sonography; hochfrequente Nervensonographie; intraneural ganglia; intraneurale Ganglien; lésion du nerf péronier; peroneal palsy; ultrasonographie à haute résolution.

Publication types

  • Case Reports

MeSH terms

  • Adult
  • Diagnosis, Differential
  • Female
  • Ganglion Cysts / diagnostic imaging*
  • Ganglion Cysts / pathology
  • Ganglion Cysts / surgery
  • Humans
  • Magnetic Resonance Imaging
  • Male
  • Middle Aged
  • Muscle, Skeletal / innervation
  • Nerve Compression Syndromes / diagnostic imaging*
  • Nerve Compression Syndromes / pathology
  • Nerve Compression Syndromes / surgery
  • Neuralgia / diagnostic imaging*
  • Neuralgia / pathology
  • Neuralgia / surgery
  • Peroneal Nerve / diagnostic imaging
  • Peroneal Nerve / pathology
  • Peroneal Nerve / surgery
  • Peroneal Neuropathies / diagnostic imaging*
  • Peroneal Neuropathies / pathology
  • Peroneal Neuropathies / surgery
  • Tibia / innervation
  • Ultrasonography