[Minimal invasive surgery: historical review, current status and perspective]

Praxis (Bern 1994). 2014 Oct 29;103(22):1323-9. doi: 10.1024/1661-8157/a001832.
[Article in German]

Abstract

Lumbar spine surgery has been performed for decades using the so-called «dorsal open approach». Although established as a safe and effective procedure, it is associated to some extent with extensive collateral damage in the area of the operative field. For over ten years, minimal-invasive spine surgery (MISS) techniques, which are considerably less destructive and less traumatic, have earned their place as valuable and at times superior to the established dorsal open approach. Advantages include smaller skin incisions, less soft tissue and muscle damage, less peri-operative blood loss, lower infection rates, earlier postoperative return to function or work as well as shorter hospital stays. All these advantages, however, have to be carefully balanced against the potential disadvantages of MISS techniques, notably reduced orientation, steep learning curves, and increased radiation exposure from repeated imaging for guidance. This article gives an overview about the evolution and current role of MISS in lumbar spine surgery.

Die lumbale Wirbelsäulenchirurgie ist seit Jahrzehnten von sogenannten «offenen dorsalen Zugängen» geprägt, die – obwohl etabliert – mit z.T. erheblichen Kollateralschäden im Bereich des operativen Zugangsweges assoziiert sind. Seit über zehn Jahren gibt es zunehmend minimal-invasive spinale Operationsmethoden (minimal invasive spine surgery, MISS), die deutlich weniger destruktiv und weniger traumatisch sind. Zu den Vorteilen zählen unteren anderem kleinere Hautinzisionen, geringeres Weichteil- und Muskeltrauma, geringerer perioperativer Blutverlust, erniedrigte Infektionsrate, raschere Mobilisierung, kürzerer Spitalaufenthalt und raschere postoperative Arbeitsfähigkeit. Diese Vorteile müssen jedoch gegenüber potenziellen Nachteilen abgewogen werden, zu welchen unter anderem eine erschwerte Orientierung für den Chirurgen, steilere Lernkurve sowie eine vermehrte Strahlenbelastung gehören. Dieser Artikel gibt einen Überblick über die Evolution und die aktuellen Möglichkeiten der MISS.

Depuis des décennies, la chirurgie du rachis lombaire est réputée invasive et les complications liées aux abords ouverts qu'elle impose sont désormais bien établies. Depuis plus de dix ans, des techniques minimalement invasives (MISS, minimal invasive spine surgery) – nettement moins délabrantes – ont été développées. Elles ont l'avantage de permettre une incision cutanée minime, un traumatisme musculaire moindre, une perte sanguine fortement diminuée, une réduction du taux d'infections opératoires, une mobilisation plus rapide, un séjour hospitalier raccourci et un retour à la vie active accéléré. Ces avantages sont à mettre en balance avec les techniques opératoires parfois plus compliquées, un apprentissage chirurgicale difficile et l'exposition accrue des patients aux rayons de radioscopies peropératoires. Cet article de synthèse fournit un aperçu de l'évolution et les possibilités actuelles de MISS.

Keywords: MISS; PLIF; TLIF; chirurgie minimal-invasive; décompression sélective; minimal invasive spine surgery; minimal-invasive spinale Chirurgie; selective decompression; selektive Dekompression.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Forecasting
  • Humans
  • Intervertebral Disc Degeneration / diagnosis
  • Intervertebral Disc Degeneration / surgery
  • Lumbar Vertebrae / surgery*
  • Microsurgery / instrumentation
  • Microsurgery / methods
  • Minimally Invasive Surgical Procedures / instrumentation
  • Minimally Invasive Surgical Procedures / methods*
  • Minimally Invasive Surgical Procedures / trends*
  • Neuronavigation / instrumentation
  • Neuronavigation / methods
  • Postoperative Care / methods
  • Postoperative Care / trends
  • Spinal Diseases / diagnosis
  • Spinal Diseases / surgery*
  • Spinal Fusion / instrumentation
  • Spinal Fusion / methods
  • Spinal Fusion / trends
  • Spinal Stenosis / diagnosis
  • Spinal Stenosis / surgery
  • Surgical Equipment